Wolinski Nationalpark

Vandra i Polen

Med husbil genom Sverige, Polen, Litauen, Lettland och Estland

Våra två yngsta barn, Amanda 15 och Jesper 17, hade en önskan när det gällde årets sommarsemester - HUSBIL.

Vi blev milt sagt förvånade över deras önskan. Men när de förklarat att de tröttnat på att ligga stilla vid en strand vid medelhavet och att de ville göra något annat än att ligga i tält så förstod vi deras önskan. Vart skulle vi då åka med husbilen? Alla 4ra ville se nya länder varför valt rätt snabbt föll på en resa genom Sverige, Polen, Litauen, Lettland och Estland. En bra rundtur om man som vi bor i Stockholm eftersom resan skulle avslutas med middag och festligheter på båten mellan Tallinn och Stockholm.

Hur får man då tag på en husbil om man inte äger en själv eller har någon i släkten som äger en? Det blev till att googla på nätet. Vi hittade Solhem husbil i Järfälla som har jätte bra priser. Extra plus för dessa var att de bara ligger 10 minuters bilfärd hemifrån oss. Vi hyrde husbilen i 12 dagar (30 juni till 11 juli) och priset för hyra inkl. 300 fria mil och gas slutade på 13000,-.

Avfärd och packa vårt nya hem
På eftermiddagen torsdagen den 30 juni var det så dags att hämta husbilen. Efter genomgång av alla funktioner så var det dags att ratta bilen hem för packning. Amanda och Jesper var eld och lågor av entusiasm. De bar mat, kläder, täcken, kuddar, vatten, läsk som om de inte var de "trötta" tonåringar de normalt brukar vara. Kl. 18.00 var bilen packad och vi intog vårt hem för de kommande 12 dagarna. Vi vinkade av våra två äldsta söner och de verkade ovanligt lättade när vi for iväg (grannen hade lovat att hålla ett öga på dem).

Första etappen - Stockholm -> Bjärnum i Skåne
Så fort vi passerat Södertälje började det regna. Nåja ingen större fara, vi skulle bara passera Sverige. Resan genom Sverige har vi gjort så många gånger så ingen är direkt imponerad längre. Helena kommer ju från Malmö så sträckan Stockholm - Malmö är vardagsmat för våra barn. Med på resan hade vi laddat upp med datorer, dvd, ipod, ipad för att göra resdagarna så bekväma som möjligt för ungdomarna. Vi har under sommaren haft förmånen att få prova Bruntons solcellsladdare store.bruntonoutdoor.com/portable-power/panels-and-chargers/ Dessa var till stor hjälp när det uppstod behov av att ladda mobiler, datorer, ipods. Vi (ungdomarna) upptäckte nämligen snabbt att eluttagen i husbilen inte fungerade när husbilen drevs på batteri (de funkade bara när man är inkopplad på el på en campingplats). Under resan ner till Bjärnum så bokade vi utresan Ystad-Swinoujscie och hemresan Tallinn - Stockholm med hjälp av ipaden. Det funkade toppen. Kvitto kom på mailen. Nu hade vi datum och tid som vi måste passa för vår hemfärd från Estland den 10 juli.

Väl framme i Bjärnum (vid 01.00 på natten) så letade vi upp parkeringen vid sjön Bjärlången. Här finns ett fint dass och en väldigt vacker badplats. Äntligen skulle vi få sova i husbilen. Amanda och Jesper sov uppe i alkoven som finns ovanför förarsätena. Thomas och Helena sov mitt i husbilen vid matbord och stolar som gjordes om till säng. Efter ett första pussel med kuddar där Helena och Thomas skulle sova så var allt på plats. Vi sov alla hårt och var rätt förvånade när väckarklockan ringde redan 06.00.

Andra etappen - Bjärnum via Ystad och båt till Swinoujscie (Polen) och Camping i Miedzyzdroje
Tänk vad smidigt det är att bo i husbil. Man har kylskåp, spis, vatten och toa. Allt redo att användas precis när man vill. Så fort frukosten var uppäten styrde vi bilen mot Ystad där vi skulle ta färjan kl. 13.30 med Unityline mot Polen. Men innan vi skulle med färjan så var vi tvungna att skaffa ciggladdare till våra mobiler och ipoden eftersom våra solcellsladdare från Bruton bara funkade med ciggladdare. Så innan vi åkte ombord på färjan så blev det ett stopp vid en elektronikaffär i Ystad.
Att köra på Unitylines båt var en upplevelse. Aldrig tidigare har vi varit med om att de packar bilarna så tätt. Vi fick vänta ett tag innan vi fick köra på med vår husbil men när det så äntligen blev vår tur så förstod vi varför vi fått vänta. Vi var tilldelade platsen i fören. Väl framme i fören fick vi vända bilen helt om (man kör ut samma håll man kör på). Vi, som inte riktigt kände bilens omfång, var glada för den hjälp vi fick av de skickliga lastarna på båten. Det märktes att de gjort detta tusentals gånger förut. Imponerande. På var sida om oss där i fören fick de in två små bilar typ micra. Nu väntade oss ett par timmar på båten innan vi skulle vara framme kl. 20.00 i Polen. Ungdomarna surfade på mobiler och ipad så länge de kunde innan vi lämnade svenskt vatten. Sen var det dags för mat och ett antal parti kortspel, othello, schack osv innan vi så äntligen var framme i Polen.
Eftersom klockan redan var 20.00 när vi kom fram till Polen så återstod det bara att leta efter en campingplats. Vi hittade den första bästa i Miedzyzdroje. Campingen var välbevakad med vakter och väldigt gott om personal som servade oss till 100%. Det här med gott om personal är ett kännetecken för Polen. Många som hjälper till och alla är vänliga och tillmötesgående. Extra plus att allt är så billigt. Denna natt betalade vi 110 SEK för husbilen inkl. el.

Vi måste nämna att redan innan vår resa så hade vi bestämt oss för att ta in på campingar så ofta vi kunde. Så blev det också hela vår resa förutom en natt i Litauen då vi sov vid en bevakad bensinmack tillsammans med en husbil från Ryssland och lastbilar från polen, Lettland och Litauen.

Tredje etappen Miedzyzdroje -> Leba

Precis utanför Miedzyzdroje ligger Wolinski Nationalpark som är en av 23 nationalparker i Polen

Vårt mål med resan var nämligen, förutom att ha en härlig semester med Amanda och Jesper, att besöka ett par nationalparker. Det lite lustiga med denna nationalpark är att E65 går rakt igenom den. Men, även stränderna i Miedzyzdroje ingår i nationalparken. Vi promenerade en kort sträcka i nationalparken eftersom regnet öste ner och våra tonåringar var inte speciellt sugna på en promenad.

Något som vi måste tillägga är att E65 är inte som våra motorvägar. Inga vägar i Polen eller de baltiska länderna är som våra vägar. Allt tar tid i Polen och Baltikum. Att förflytta sig med bil tar minst dubbelt så lång tid som i Sverige. Det är stora hål och mycket gropar i "motorvägen" och E65 är inte bredare än en normal svensk villagata.

Eftersom det tar tid att förflytta sig med bil i Polen så tog också resan Miedzyzdroje till Leba större delen av dagen (från ca. 11.00 till 16.00). Väl framme i Leba tog vi in på Morski Camping nr 21. Detta var en lite bättre/finare camping än dagen innan så här fick vi betala 150 SEK inkl. el.
Här grillade vi kött på vår Vidargrill från Primus. Ett par andra campinggäster var framme och tittade på vårt stormkök och vår grill. Det händer rätt ofta när vi är utomlands att folk kommer fram och vill prata kök med oss. De smidiga små kök vi har med oss är inte så vanliga utomlands så de brukar imponera på de övriga som har stora klumpiga gastuber och vanliga kastruller som sätts ovanpå en ranglig anordning.