Jämtlands Tak

Storsola (Templet) 1728 möh

Plats: Start vid Sylarnas Fjällstation
Höjd över havet: 1728 m
Klassificering: Class 1 (Vad är detta?)

Köranvisning:

Från Åre i Jämtlandsfjällen. Kör västerut 45 km till Enafors och tag vänster mot Handöl. Tag höger mot Storulvåns Fjällstation efter ca. 5 km. Fortsätt 11.5 km till  Stylarnas fjällstation.

Led:

Börja i Storulvån på 730 m och vandra mestadels söderut till Sylarnas Fjällstation på ungefär 1000 m höjd. Det är 16 km. Stanna på fjällstationen och övernatta i STFs behagliga regi. I fint väder skall så toppen attackeras. Det är ca. 6.5 km till toppen och det stiger 750 m! Gå tillbaka till fjällstationen och vila innan promenaden tillbaka till Storulvån påbörjas.

Storsylens topp ligger i Norge - Högsta topp för Jämtland är Storsola (Templet) 1728 möh)

Under kvällen hade jag diskussioner med olika personer och det visade sig att Storsylens bergstopp som jag trodde jag skulle bestiga, var Storsola (Templet).

Templet (1728 meter över havet) är den högsta toppen i Jämtland. På vägen mot Storsylens topp passerar man Jämtlands högsta punkt, men själva toppen ligger i Norge. Och det är ju just toppar vi jagar i vårt äventyr, inte högsta punkter.

Templet Storsola Peak of Jämtland

Om jag hade vetat vad som väntade mig denna dag hade jag nog varit mer nervös när jag gav mig iväg på morgonen från fjällstationen. Detta kom att bli en av mina mest äventyrliga dagar någonsin. Det var 4 grader i luften, blås och spöregn. Trots oroligt väder tänkte jag att bestigningen inte skulle bli så svår. Toppbestigningen inleddes med en vandring från Sylarna mot Nedalshytta som ligger i Norge. Efter 6 km vandring vek jag av från leden och påbörjade bestigningen rakt upp mot Templet. Vandringen gick brant uppför men bara efter 200 meter började det snöa och blåsten tilltog ännu mer - det var snöstorm.

Vandringen fortsatte brant uppför och vidare längs med bergkammen för att till slut komma fram till Pinacklarna som sträckte sig som en kam fram mot toppen. De uppstickande bergspelare var täckta av is och såg ut som isstoder - en detalj i beskrivning av toppbestigningen som man missade under gårkvällens diskussion. Nu väntade en klättring vertikalt uppför. Jag kände ganska snabbt att det hade varit enklare att ha ishacka och klätterutrustning vid en bestigning som denna. Men det var bara att fortsätta nu när jag hade kommit så långt - lite is skulle inte kunna stoppa mig. Det tog 2 timmar att klättra 200 meter och jag höll på att ge upp flera gånger men min envishet fick mig att fortsätta. Med endast 125 meter kvar till målet lade jag ut en Geocache i en grotta för att dokumentera att klättringen tog stopp. Jag behövde vila och var nära på att ge upp. Efter en stunds vila tog äventyrslusten tag i mig igen och jag fullföljde den vanskliga sista sträckan uppför. En timme senare nådde jag Templet och kände en lättnad över att ha kommit till mål. Besöket på toppen var skakigt. Det blåste kuling, snön yrde och sikten var obefintlig. Jag kände mig nervös och besöket varade en kort stund.

Nedstigning av Templet Storsola Peak of Jämtland och hem

Nu var det dags att försöka ta sig ner från berget på säkrast möjliga sätt. Under uppfärden hade jag satt ut flera waypoints i GPSen för att kunna hitta rätt väg tillbaka. Jag hasade och kasade nerför det isiga berget. Efter ett par timmar nådde jag leden som jag lämnat på morgonen.

Trött och hungrig. Väl framme vid fjällstationen kunde jag få i mig en stadig middag och värma kroppen. Önskan om ett eget rum och hotell var stor denna natt. Istället fick jag, precis som kvällen innan, dela sovsal med 20 andra vandrare.

Morgonen därpå vaknade jag med en obeskrivlig lycka efter gårdagens toppbestigning. Varje muskel i kroppen skrek av smärta men det nu var det dags att vandra samma väg tillbaka till Storulvån där bussen till Duved väntar. För första gången på denna vandring fick jag fint väder. Sikten och vyerna var strålande och äntligen kunde jag njuta på riktigt av de svenska fjällen. Framme vid Storulvåns Fjällstation STF och jag ville fira mitt uppdrag med en öl innan jag tog bussen till Duved och vidare hem till Stockholm.