Bruksleden etapp 24 & 25

Vandra i Sverige

Bruksleden

Rundslinga -  Etapp 24 (25)

Namn: Bruksleden etapp 24 (och en bit på 25). Egen påkommen rundslinga.
Start/Mål: Vid skidanläggningen i Klackberg strax utanför Norberg.
Klassificering: Lätt
Avstånd: 14 km

Genom Västmanland, från Västerås i söder till Avesta och Malingsbo i norr, sträcker sig Bruksleden.

Från Mälardalens slätter kan du vandra norrut in i Bergslagens djupa skogar och böljande terräng. Leden passerar ett omväxlande natur- och kulturlandskap där små brukssamhällen med spännande historia och många sevärdheter utgör ett karakteristiskt inslag. Skogsterrängen blandas med blomstrande ängsmarker, ödsliga myrar, glittrande sjöar och kalkrika områden med rik och spännande växtlighet. Flera större vattendrag, som Kolbäcksån med Strömsholms kanal, korsar genom landskapet.

Leden är 25 mil lång och indelad i 27 etapper. För varje etapp finns karta och etappbeskrivning som du själv kan skriva ut från www.bruksleden.se

I terrängen markeras leden med orange färg på träd och stolpar.Den 22 mars 2014 var det dags för oss att vandra Bruksleden som en del i vårt projekt Peak of Sweden (#peakofsweden).

Eftersom vi tidigare på dagen bestigit Västmanlands högsta topp Fjällberget var vi i behov av en rundslinga. Vi hittade tyvärr ingen färdig rundslinga på Bruksledens hemsida. Men vi insåg ganska snabbt, efter att tittat på kartorna, att det lätt skulle kunna ordnas om vi valde Klackberg vid Norberg som mål och start för vår vandring.

Vi valde att följa Bruksleden norrut och kom ganska snart fram till en fin å som mynnade ut i sjön Boten. Det var en magisk och lite mystisk plats med ett lugn som påverkade oss båda.
Vi fortsatte ut mot sjön Boten där det finns en badplats om man väljer att gå till södra sidan av sjön.

Här vid sjön stötte vi på ett väldigt fint vindskydd. Tyvärr hade vi inte tid att stanna så värst länge eftersom vi hade en rejäl bit kvar att vandra och mörkret ännu faller tidigt eftersom det inte ställts om till sommartid ännu.

Efter sjön Boten var leden omdragen. Det var inte med ännu på den karta som vi laddat ner från Bruksledens hemsida. På den gamla kartan går leden åt vänster för att komma in från väster i byn Fliken.

Detta stämmer inte längre. Direkt efter sjön Boten vänder leden åt höger och följer en liten skogsväg så man nu kommer in i byn Fliken längst bort i öster. Här i Fliken finns många fina gamla byggnader.

Vi fortsätter att följa Bruksleden fram till Kallmora där vi lämnar leden och börjar vår vandring via små grusvägar in i Norberg.
Efter en kort vandring lämnar vi huvudvägen in mot Norberg och följer skyltarna mot Polhemshjulet och kommer fram till Kärrgruvans Gruvmiljö.
Sista biten tillbaka mot Klackberg följer den asfalterade landsvägen. Inte speciellt trafikerad men inte heller speciellt rolig.

Väl framme i Klackberg packar vi in alla våra saker i bilen för att senare spendera kvällen på hotell.

En mycket härlig vandringshelg går mot sitt slut.

Tack Västmanland!

Här kan du ladda ner en karta av den Rundslinga vi vandrade på Bruksleden. Rundslingan är 14 km och vi följde till en början etapp 24 och till viss del 25 varefter vi sedan följde små grusvägar tillbaka till Klackberg.