Juli 2013

En utenatt i månaden under ett år 2013

Flottfärd på Klarälven - Juli

Juli månads "En utenatt i månaden" tillbringade vi på Klarälven som slingrar sig fint genom Värmland. Här åkte vi flotte i sakta mak, 2 km/h, tillsammans med mitt exs syster Camilla och hennes dåvarande man Ulf.

Ulf och Camilla kom med bil från Karlstad där de bor. Vi kom norr ifrån efter en längre vandringstur i Norge och Årefjällen. Camilla och Ulf parkerad sin bil i Ambjörnby där de blev upphämtade av Johnny som äger Sverige Flotten. Ambjörnby var vår slutdestination för flottfärden.

Vi parkerade vår bil vid Sverige Flottens basläger i Ramsby. Efter en del krångel med betalning kom vi iväg på vår färd (Camilla hade missat att det var kontanter som gällde för betalning).
Det tog en liten stund innan vi förstod Johnnys instruktion (på väldigt grov och charmig värmländska) hur man skulle styra flotten. Eller egentligen behövde man inte styra flotten. Den skötte färden bäst själv. Men om man behövde gå iland så var det bra att öva på styrningen så man inte fick panik.

Vi gick inte iland förrän till kvällen. Lunchen lagade vi på flotten. Kokade ris på gasolköket och grillade korv på gasgrillen. Toppen!

Vi 18.00 tyckte vi att det var dags att hitta en plats för vårt kvällsläger. Vi hade fått tips om en fin ö mitt i Klarälven och den tog vi sikte på.  Det var lite kämpande med att få in flotten mot land men efter några rejäla paddeltag var vi så pass nära att vi kunde hoppa i och dra in flotten till stranden.
Nu blev det dags för uppfriskande bad. Vi hade haft sol och 26 grader varmt hela dagen och Klarälven var underbart svalkande.  Det blev åter dags att tända vår grill på flotten. Köttet marinerades, couscous kokades och sallad skars till.

På kvällen tog vi en promenad runt den lilla ön. Det var skönt att få röra lite på benen. Det var fler än vi som stannat till på ön. Ett äldre par i kajak hade intagit ena udden och ett gäng med norska grabbar den motsatta udden. Vi låg fast förankrade mitt på ön.  Efter promenad och middag blev det dags att resa våra tält på flotten. Vi var rekommenderade att sova på flotten (med ankare i) för att slippa alla mygg. Mycket bra!  Efter att vi rest tältet tände vi en eld på sandbanken precis bredvid vår flotte. Här satt vi och pratade och hade trevligt hela kvällen.

På morgonen dagen efter släppte vi iväg flotten redan kl. 06.00. Efter ett tag rev vi våra tält och låg kvar på våra liggunderlag i sovsäckarna och tittade på den vackra naturen som vi i sakta mak gled förbi.  Vi hade en bit kvar till vår slutdestination så vi passade på att sola och bada. Även idag var vädret så där underbart fint som det varit nästan hela sommaren.

Väl framme i Ambjörnby var det dags att styra in flotten till stranden.  Vi packade in all utrustning i Ulf och Camillas bil och lämnade flotten vid stranden till nästa kund som skulle ta över den härifrån.  En flottfärd på Klarälven kan varmt rekommenderas. Passar alla! Glöm inte solhatt, solkräm och en låg stol att sitta på (brassestol).

Det dåliga är väl att det är en relativt dyr färd. Priset är 1800,-/person vilket vi tycker är rätt bra betalt....Vi hyrde vår flotte av Sverigeflotten här hittar du en länk till deras hemsida: