5.3 Hemfosa - Paradiset

14 km

5:3  - (14 Km) 11-12 September 2010

Betyg 4
Den 11 - 12 september 2010 vandrade vi etapp 5:3 av sörmlandsleden.

Äntligen skulle det bli dags för en natt ute i tält.
Det har blivit lite si och så med tältnätterna det senaste året pga av att vår dotter är 14 år och i den ålder när man inte gärna lämnar henne ensam hemma. Nja, ensam är hon väl inte med tre äldre bröder men de går på krogen på kvällarna och ni vet hur det kan vara när andra ungdomar får reda på att någon är ensam en natt.

Nu var det i alla fall dags för en utenatt. Dottern var med borta med en kompis och sönerna klarar sig själva hemma.

Vi parkerade bilen vid Ådran, lite söder om Paradiset, för att sedan vandra Sörmlandsleden fram till Hemfosa, totalt en sträcka på 14 km. Idag skulle vi vandra 11 km fram till vindskyddet vid Transjön. En lämplig lägerplats tyckte vi med tanke på namnet.

Naturen i Paradisets naturreservat består av typisk hällmarksskog med isslipade hällar, lavar och ett rikt fågel- och djurliv. Här passade vi på att ta en catch innan vår vandring gick vidare längs med landsvägen där Ivar Lo Johansson hade sitt hem. Han har i många böcker berättat om skogarna kring Tornberget som ligger i Paradiset.

Vi tog en kafferast vid badplatsen vid Vedasjön.

När vi kom in i Österby Naturreservat ändrade sig naturen och blev mer kuperad och dramatisk.
Det började skymma innan vi var framme vid vindskyddet vid Transjön.

Väl framme vid vindskyddet var redan två andra vandrare där, Cecilia, Niklas och deras hund. De hade redan tänt brasan och ätit färdigt sin kvällsmat när vi kom fram. Tältet slog vi upp i mörkret så det var tur att vi tagit med våra pannlampor.

Kvällsmaten lagades och intogs i sällskap med Cecilia och Niklas. De drog sig tillbaka till sitt tält vid 21.00 men vi satt kvar länge vid elden och njöt av naturen, kvällen och mysfaktorn vid vindskyddet.

Dagen efter hade vi bara 3 kilometers vandring till bilen. Det kändes skönt att komma hem samtidigt som dottern.

Denna etapp var mycket vacker och vi kan varmt rekommendera den!
Om du vill ha tillgång till kartorna över leden så rekommenderar vi dig att bli medlem i Sörmlandsleden (www.sormlandsleden.se). Priset är 150,- för ett år och då har du fri tillgång till alla deras topografiska kartor.

5:3. Hemfosa - Paradiset, 15 km

Start: N 59°04.135' E 017°57.477'. Parkering.
Skärmskydd: Transjön - N 59°04.473' E 017°57.293'

Från Hemfosa Pendeltågsstation är det ca 1 km vandring på väg i västlig riktning till starten.
Bussförbindelse finns där leden passerar vägen vid Sofielund, (Länsväg 542). Framme vid Tungelstavägen (Länsväg 257), kan man vika av från leden österut till Sorundavägens bussförbindelse (Länsväg 542), eller fortsätta till Tungelsta Pendeltågsstation.

Etappen börjar med en lättgången stig fram till rastplatsen vid Transjön för att sedan fortsätta genom kuperad skogsterräng fram till de öppna markerna kring Hjälmsättra. Strax därefter skymtar den fågelrika Vädersjön, inklämd mellan höga och branta berg, som av våra förfäder använts som fornborgar.

Leden tangerar bebyggt område och ute på landsvägen vandrar vi på samma väg som den danske kungen Kristian I, när han med sin här år 1471 tågade mot Stockholm.

Vi följer Vedasjön efter att ha passerat fritidsbebyggelsen vid Våländan för att så småningom vika av
från väg 257 upp mot Tornberget och Hanvedens skogsområde.

Vid landsvägen hade Ivar Lo Johansson sitt hem och han har i många böcker berättat om skogarna
kring Tornberget.

Naturen på Tornberget är typisk hällmarksskog med isslipade hällar, lavar och ett rikt fågel- och djurliv. Från etappen kan man välja att följa befintliga kommunleder och vandra ned mot etapp 5.