Västergötlands Tak

Klassificering: Lätt
Avstånd: 700 meter tur och retur slinga
Höjdskillnad: 10 m

Vi besökte Västergötlands högsta punkt den 25 juli 2014.
Västergötlands topp ligger i södra delen av landskapet och öster om Ulricehamn vid Kinnared.
Parkerar gör man längs en liten skogsväg bara 350 meter från toppen.
För att komma upp till toppen är det bara att följa Galtåsledens markeringar. Det är ingen värstingtopp att bestiga precis utan max 10 höjdmeter upp till toppen från parkeringen.
Själva toppen är platt och utan någon större utsikt.
På toppen finns ett fikabord och en svensk flagga i metall.
Vi passade på att ta en cache på toppen!

Köranvisning:

Alternativ 1, från väster:
Kör 7,6 km österut på väg 40 från korsningen mellan väg 40 och 46 i Ulricehamn och sväng höger, söderut, mot Kinnared, i korset mot Kinnared och Hössna.
Alternativ 2, från öster:
Kör västerut 3,3 km från Gulleredskorset på väg 40 och sväng vänster, söderut, mot Kinnared, i korset mot Kinnared och Hössna..
Gemensamt:
Fortsätt 1,8 km till Kinnared och tag vänster mot Galtåsen enligt den oranga markeringen vid sidan av vägen. Håll vänster igen efter ca. 700 m och fortsätt ytterligare 500 m till nästa vägskäl där ännu en orange vägvisare pekar åt vänster. Parkera utan att blockera vägen.

Led:

Följ den markerade leden på vägen åt nordost. Efter ca. 250 m svänger leden åt höger, in i skogen. Fortsätt följa markeringen ytterligare ca. 200 m till highpointen. Det finns en triangelpunkt på toppen och dessutom ett picknickbord och en svensk flagga i plåt

Övrigt:

Galtåsleden med orangemarkeringar passerar Galtåsen.  Galtåsenleden, 15 km, Orange märkning
Landskapet stiger sakta men säkert och till slut når man Västergötlands högsta punkt, Galtåsen 361,4 m ö h. Begränsad utsikt. Utgångspunkt är Lassalyckans Friluftsgård. Följer Rönnåsleden slingrande skogsväg ner till Pinebobäcken.