22. Tenasjön - Skattmansöådalen

Upplansleden

Etapp 22 Tenasjön-Skattmansöådalen

9,5 km

Etapp 22 startar vid Tenasjöns badplats. Här finns en parkering. En busshållplats, Rosenbacka, finns där leden korsar väg 72, 2,5 km norr om Tenasjön.

Vandringen går till att börja med på bred stig. Där leden svänger av in i skogen kan du göra en avstickare och gå den knappt 300 m långa omarkerade stigen upp på Uvhällsklack. Från toppen får du milsvid utsikt över skogarna mot väster. Leden fortsätter längs stigar och grusväg ner till södra änden av sjön. Där kommer du till en fin rastplats med vindskydd.

Du lämnar Tenasjön bakom dig och följer en skogsbilväg i 2 km och därefter stig resten av sträckan. Vandringen går genom fin kuperad barrskog. Mot slutet når du Skattmansöådalen, en vacker öppen ådal med vatten som slingrar sig fram och djur som betar längs sluttningarna. Norra delen av Skattmansöådalen är naturreservat.

Det första du kommer till är slalombacken där det är full fart under snörika vintrar. Här finns rastplats och eldstäder. Efter parkeringen får du fin utsikt över dalen. Vandringen fortsätter ner till Ytterkvarn där etappen slutar. Vid Ytterkvarn finns en välbevarad stenvalvsbro, rastplats och parkering.

Bra att veta

Längd: 9,5 km
Svårighetsgrad: Medel, vandringen går längs skogsstigar och skogsbilväg.
Start: Tenasjöns badplats.
Koordinater till starten, WGS84 DDM: N 59° 53' 12.56", E 17° 5' 30.97"
Rastplatser: Badplats vid starten, vindskydd vid södra änden av Tenasjön, vindskydd med eldstad vid Skattmansöbacken, rastplats vid Ytterkvarn.
Kommunikationer: En busshållplats finns 2,5 km norr om Tenasjön.

Hitta hit

Med bil:

För att komma till Tenasjön kör du väg 72 mot Heby. Alldeles före Vittinge tar du vänster mot Skattmansö. Kör 1,5 km och håll därefter utkik efter en liten skylt som visar mot bad in till höger.

För att komma till Skattmansöådalen följer du skyltarna från väg 72, alldeles före Vittinge. Sväng vänster i korsningen efter Skattmansöstugan för att komma till Ytterkvarn.

Med buss: Du passerar en busshållplats, Rosenbacka, där leden passerar väg 72, 3 km före etappslutet. Det går