Oktober 2013

En utenatt i månaden under ett år

Oktober 2013 - Tyresta Nationalpark

En utenatt i månaden 2013 - Oktober 26-27 oktober Meetup Outdoor

Start/Mål: Tyresta By
Längd: Dag 1 - 11 km, Dag 2 - 7 km
Svårighet: Kuperad terräng

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013"
Då kanske de flesta tänker. Varför kalla det här ett äventyr. Att sova ute i tält minst en natt ute per månad kan väl inte vara så svårt. Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma......
======================================

Oktober månads övernattning i vårt projekt - Adventure Nights 2013 - skedde i samband med friluftsbloggcommunityn www.outdrr.com höstmöte i Tyrestaskogen. Här i tyrestaskogen samlades ett gäng friluftbloggare för att träffas i verkliga livet för första gången. Vi hade alla hört talas om varandra sedan tidigare men att träffas på riktigt var verkligen en höjdare. Det är svårt att misslyckas när man möter människor som delar samma intensiva friluftsintresse som en själv! Totalt var vi 8 Outdrrbloggare som spenderade natten tillsammans och knöt nya vänskapsband.
Vi samlades vid naturrum i Tyresta By för att sedan vandra mot Årsjön där vi intog vår lunch.
Några bloggare hade träffats förut men för oss som var med för första gången var det kul att lära känna alla nya och intressanta personligheter.

Efter lunch satte vi fart igen mot Stensjön där vi skulle fika. Thomas och jag valde att fika nere vid stensjöns lägerplats under tiden som övriga bloggare valde att fika uppe vid fornborgen Stensjöborg. Att klättra upp till borgen i det hala underlaget var inte optimalt för Helenas knä och vi hade fortfarande en bit kvar att vandra innan vi var framme vid kvällens lägerplats.
Efter fikat vid Stensjön började det regna och vi pausade för att dra över regnskydden på våra ryggsäckar.

Väl framme vid vår lägerplats vid Stensjödal hjälptes alla åt att ta med ved till kvällens mys vid lägerelden.

Ett tag rådde febril verksamhet eftersom alla skulle hitta en bra lägerplats att slå upp sitt tält på.
Vi lagade alla varierande kvällsmat. Allt från torrmat till grillat lam stod på kvällens meny. Här märktes det rätt tydligt vilka som är gourmévandrare och vilka som gillar torrmat bättre. Själva får vi nog räkna oss som gourmévandrare eftersom vi hade med fläskfilé, ris, sås och vin. Mums!
Mätta och belåtna visade Johan (https://nordicbushcraft.outdrr.com/) oss hur man gör fina facklor att användas i mörker.

Vi satt uppe rätt sent i den för årstiden varma natten. Som kallast var det +13 grader och vi hade tur med det vädret hela helgen eftersom det här var sista sucken för denna sommar.
På söndagen intog vi gemensam frukost vid lägerelden innan vi gav oss av tillbaka mot Tyresta By.

Vägen tillbaka gick genom brandområdet. Det är intressant att se hur naturen fixar till allt efter en brand. Det är nu ungefär 13 år sedan stora delar av tyrestaskogen brann.
Brandområdet är verkligen en märklig upplevelse.

Det tog tid att ta oss tillbaka till Tyresta By. När ett gäng bloggare samlas så här är det mycket bilder som ska tas och Nils bestämde sig för att göra en film om vårt äventyr tillsammans.
Vi avslutade vår träff med en lunch vid Bylsjöns strand. Även idag var det för årstiden ovanligt varmt. Hela +14 grader ute. Det blev vandring i underställ hela vägen tillbaka till Tyresta By.
Vi tackar alla nya bloggvänner för en jätte härlig helg!