Dalslands Tak

Höjdskillnad: ca 100 m

Dalslands Tak

Denna helg skulle vi klara av både Dalsland och Bohuslän
Vi körde med bilen på fredagskvällen ända fram till Dalsland och tältade vid Ängebytjärnen, som var en väldigt vacker plats.
Vi kom dit sent på kvällen och slog upp vårt tält inne i vindskyddet för att få lite värme.
På morgonen hade vi inte alls långt att åka utan tog oss rätt snabbt till Petersborg som var en gammal museigård
Här startade vi vår 3 km långa vandring upp mot Baljåsen Dalslands högsta topp 301 m.ö.h
Årets första snö upptäckte vi på vägen upp

Det gick väldigt mycket upp och sen ner och upp igen innan vi var framme
Sen kom vi upp på toppen Baljåsen

Det fanns en stuga precis intill toppen där vi i gästboken upptäckte att det fanns fler som gjorde samma projekt som oss, alltså bestiga alla landskaps högsta toppar.

Nu var det dags att lägga ute en cache på toppen Det fanns redan en cache här i närheten så vi gick åt andra hållet för att lägga ut vår egen. Sen plockade vi även den befintliga
Sen var det bara att traska ner från berget och tillbaka till Petersborg där vi intog vår lunch.