Garphyttans Nationalpark

30 nationalparker i Sverige

GARPHYTTANS NATIONALPARK

Vårt besök i nationalparken 2020

I juni 2020 besökte jag, Fredrik, Ida, Sixten och Norma nationalparken för andra gången. När jag var där 2015 var allt nybyggt och jättefint. Jag blev ledsen och besviken när jag kom dit igen. Nu 5 år senare är de fina bänkarna och eldstäderna vid parkeringen rätt förstörda. När jag var där för 5 år sedan var allt nytt. Bänkarna hade ryggstöd vilka idag var helt borta. Troligtvis har man använt sig av dem för att elda.

Det märks att det är många som åker hit för att övernatta och använda sig av eldplatserna som ligger lätt åtkomliga precis vid parkeringen.

Vid parkeringen finns som sagt eldplatser och dass samt en hyfsat stor parkering. Tänker mig att många står här med sina husbilar på sommaren.

Vi valde att vandra Bergsrundan som är ca. 3 km lång. Nationalparken är verkligen inte speciellt stor. Bergsrundan, som vi vandrade motsols, tog oss först genom den vackra ängsmarken för att sedan ta oss upp på berget mot utsikten uppe på Svensboda berget.

Uppe på berget tog vi en fika och drack vatten. Det hade precis regnat i tre dagar när vi besökte parken men vårt besök var inledningen på en värmebölja med över 30 graders värme som varade minst hela juni i Sverige sommaren 2020.

Efter vår fika och efter att vi njutit av den vackra utsikten ut över närkeslätten så var det dags att vandra ner för berget tillbaka till parkeringen. Just denna vandring var lättgången och kort även om det var kuperad vandring upp på berget. Just denna slingan lämpar sig inte för rullstol eller barnvagn men det finns en specialanpassad slinga i parken som lämpar sig för er som behöver ta er fram med hjälp av hjul.

Jämför gärna bilderna från 2015 med 2020 så ser du hur slitet alla bänkar och eldstäder blivit på 5 år.

Vi hade först tänkt sova vid entrén till nationalparken men värmen började komma så vi tog sikte på Ramsjön som ligger strax söder om Nora. Vår tanke med hela resan var nämligen att om tre dagar avsluta vår resa genom Bergslagen i Tärnsjö och midsommarfirande med vår dotter Amanda, hennes sambo Micke samt Mickes syster med familj och pappa med sambo Lena.

Ramsjön har ingen parkering direkt vid sjön utan det går en liten skogsväg mellan parkeringen och själva sjön. Här finns många bänkar att sitta vid och två långa badbryggor. Det finns inte många ställen att ligga på om man tänker sig att man ska vara här en hel dag för sol och bad. Det finns en pytteliten sandstrand för de minsta barnen. Tanken är nog att det mer är en fiskesjö även om det var väldigt fint att bada i sjön.

På kvällen grillade vi hamburgare på vår lilla grill utanför husvagnen. Vi hade som tur var med oss vår Thermacell. Utan den hade vi inte kunnat sitta ute på grund av alla knott. Det kom några orienterare förbi för ett bad och de undrade hur vi kunde sitta ute med alla knott. När vi förklarade att vi hade en Thermacell så blev de intresserade och vi fick förklara hur den fungerar.

Dagen efter vår besök i Nationalparken for vi vidare mot Hälleskogsbrännan som ligger vid Västerfärnebo.

Mitt besök i Nationalparken 2015

Vi startade i slutet av etapp 11 av Bergslagsleden och gick mot Garhyttans Nationalpark. Amanda var med men hade bestämt sig för att läsa medans vi vandrade iväg.

Vi kom iväg och hamnade nästan genast vid en jättefin rastplats. Vi fick en ordentlig utsikt över hela Närekslätten och detta tack vare ett hygge, som man inte alltid tycker är så roligt, men just denna gång, möjliggjorde utsikten.

Nu närmade vi oss gränsen till Garhyttans Nationalpark. Upp högst upp på berget och där på toppen fanns en fin utsiktplasts och rastplats. Här kunde man elda inne i parken. Neråt bar det genom urskog och ut på ängsmarker med en rik flora. Fina gärdsgårdar och en gammal ek man kunde gå in i.

Efter ängarna var vi framme vid änden av parken där vi hade ställt cykeln som Thomas cyklade iväg med och hämtade bilen och Amanda.

Etapp 11 på Bergslagsleden fortsatte en bit till men det får vi ta en annan gång

Hitta hit

Nationalparken ligger 5 km sydväst om Garphyttans samhälle. Inga busslinjer passerar parken, så bil är det bästa sättet att ta sig till parken.

Karta över Garphyttans nationalpark. Karta: Liberkartor

Vägvisning från bilväg finns från Lekhyttan, Lanna och Garphyttan. Vandringsleden Bergslagsleden, etapp 11 mellan Suttarboda och Leken, passerar genom nordvästra delen av parken.

Vägbeskrivning till Garphyttans nationalpark

Från Örebro till Garphyttan, cirka 25 kilometer, cirka 25 minuter. Förstora kartan för en detaljerad vägbeskrivning.

Tältning

Vill du övernatta inom nationalparken kan du tälta i skogen i nara anslutning till parkeringen. Där får du slå upp tält eller vindskydd inom avgränsat område (uppmarkerat med rep). Du får tälta max en natt. Det är även tillåtet att övernatta på marken under bar himmel i hela nationalparken, så länge du inte skadar marken (liksom djur, växter eller svampar).