Vildmarksvägen mellan Jämtland och Lappland

Vandra i Sverige

VILDMARKSVÄGEN STEKENJOKK

31000 besökare varje månad helt gratis! - stötta vandringstjejen.se - swisha bidrag 0709197185

Sommaren 2018 åkte jag, Fredrik och Norma längs med Vildmarksvägen

Vildmarksvägen är en av Sveriges högst belägna vägar och går över Stekenjokkplatån mellan Lappland och Jämtland.

I söder börjar vägen vid E45 i Strömsund och går vidare över fjällen till Vilhelmina. Hela Vildmarksvägen runt är ett oförglömligt fjälläventyr på 500 kilometer. Vildmarksvägens sträckning över Stekenjokk är en av få ställen i Sverige där vägen rakt igenom kalfjället och ger dig möjlighet att fjällvandra på hjul.

Roadtrip 2018

Örnsköldsvik - Umeå - Dorotea - Vilhelmina - Stekenjokk - Hällingsåfallet - Strömsund - Vackermyren - Östersund - Gränsforsbruk

Vi började vår resa med att åka upp till Umeå för att först besöka Skuleskogens Nationalpark, vidare till Umeå för att besöka vänner och sedan vidare mot Vilhelmina för att resa hela vildmarksvägen över Stekenjokk.

Dag 1 - Första stopp Skuleskogens Nationalpark - övernattning vid entré syd

Dag 2 - Andra stopp Umeå och sedan vidare in i landet - övernattning vid Bjurholm (60 km från Umeå)

Efter övernattning vid entré syd och besök i Skuleskogens Nationalpark for vi vidare för att besöka vänner i Umeå. Det blev middag tillsammans med dem innan vi for vidare för att stanna för andra övernattningen vid Bjurholms kommun (se bilder nedan). Just här där vi stannade fanns det en jätte fin vandringsled längs med älven. Den användes säkert också på vintern för att åka skoter.

Bjurholm är en tätort i Nolaskogsområdet i norra Ångermanland, i södra Västerbottens län, belägen cirka 60 kilometer väster om Umeå. Öreälven flyter väster om samhället.

Dag 3 - Stekenjokk och övernattning på fjället i vår husvagn

Strax efter Bjurholm passerar vi Lögdeälven och en jätte fin lägerplats (se bilder nedan). Här passar vi på att bada i älven och gå på dass. På vägen vidare mot Saxnäs möter vi de första renarna på vägen.

Vi kommer in på Vildmarksvägen i Dorotea och vänder där norrut mot Vilhelmina. I Vilhelmina var det dags att tanka jeepen innan vi körde vidare. Hela vägen upp längs med vildmarksvägen följer vi vattendrag som Malgomaj och Kultsjöån för att efter Saxnäs köra förbi den vackra Kultsjön. Längs med Malgomaj hittar vi nästa fina lägerplats (se bilder nedan). Här finns även en sagostig som passar perfekt för att rasta taxen.

Innan vi kommer fram till Saxnäs stannar vi och tittar på Dimforsen, Litsjöforsen och Trappstegsforsen. Mäktigt med allt vatten och alla vattenfall är väldigt lättillgängliga med parkering precis vid forsarna, se bilder nedan.

Det finns flera lättillgängliga vattenfall längs Vildmarksvägen speciellt delen som går över fjällen i närheten av Stekenjokk. Totalt 11 stycken. Flera av vattenfallen ligger i direkt anslutning till Vildmarksvägen och kräver inte mer än en kort promenad. Andra vattenfall kräver en kortare vandring. På en del platser som t.ex Klimpfjäll finns det kortare vandringsleder som tar en runt och förbi flera vattenfall och spektakulära forsar.

Efter Saxnäs och besöket vid alla forsar kör vi vidare mot Klimpfjäll och Stekenjokk.

Vi hittade en liten parkeringsficka mitt på fjället, Stekenjokk där vi parkerade och sov en natt. Härifrån gjorde vi en vandring upp på närmsta topp. Precis när vi parkerade bilden på Stekenjokk kom regnet och den hårda vinden. Det var därför vi inte valde att stanna längre än en natt på fjället. Vinden slet och drog i vår husvagn och vi sov inte jätte bra den natten.

Dag 4 - Hällingsåfallet, Sveriges längsta vattenfyllda ravin

Efter natten på Stekenjokk körde vi vidare mot Hällsingsåfallet som är det högsta och mest kända vattenfallet i området är naturligtvis Hällingsåfallet som ligger i närheten av Gäddede. Det faller hela 42 meter ner i Sveriges längsta vattenfyllda ravin som forsar 800 meter nedströms. Hällingsåfallet ligger längs Vildmarksvägen i Norra Jämtland ca 15 kilometer söder om Gäddede och bara några kilometer från den norska gränsen. Fallet ligger nära vägen och med bra parkeringsmöjligheter och anpassning för funktionsvariationer.

Efter Hällingåfallet for vi vidare mot Strömsund och hittade Vackermyren, strax söder om Strömsund. Här fanns en lite osas med en väldigt vacker vandringsled runt myren, helt handikappanpassad. Det fanns också en väldigt fin eldstad mitt inne på mossen. Här sov vi sista natten . Man parkerar längs med den lilla grusvägen men det gjorde inget eftersom ingen passerade under natten vi stod där.

Vi lagade mat inne vid eldstaden på mossen. Det var en varm och behaglig kväll utan mygg och knott.

Dag 5 - Östersund och fiskesjö strax norr om Gränsfors Bruk

Denna dagen åkt vi in i Östersund och handlade på Woolpowers fabriksbutik. Vi gjorde riktiga fynd som ett komplett underställ perfekt för kalla jaktdagar för 500,-

Efter Östersund tog vi sikte på Gränsfors Bruk. Fredrik är jätte intresserad av knivar och yxor så det var ett måste att stanna där på vägen hem. De hade dock stängt för dagen så vi letade upp en liten fiskesjö strax norr om Gränsfors Bruk där vi spenderade sista natten. Vi löste fiskekort via webben och sedan plockade Fredrik fram våra fiskespön. Tyvärr fick vi ingen fisk men det var väldigt roligt för mig, Helena, att få prova på att fiska. Det tycker jag vi gör fler gånger.

Dag 6 - Besök vid Gränsfors Bruk

Både Fredrik och jag handlade en yxa. I butiken säljer de 2:a sortering för halva priset. På de två vi köpte var skaftet ojämt i skiftningen, därav sekunda vara.