Holmingerundan 12 km

Bogesundslandet

25 mars 2012

Parkering vid Frösviksvägen - 12 km
 Lättvandring utom sträckan mellan 3km och 6 km som är rätt krävande.
Orangea markeringar (som bara finns sporadiskt)

Vi startade vår vandring vid parkeringen på Frösviksvägen. Parkeringen ligger ca. 700m nordost om Frösvik. Här hittar man de orangea markeringarna. Det märks att det var länge sedan någon fixade till markeringar och leden. Markeringarna dyker bara upp lite då och då. De flesta har troligtvis ramlat ner sedan länge.

Efter ett tag passerar vi den privata Hagstugan. Respektera att stugan är privat, dvs. ingen eld eller rast vid deras egen grill.

Efter Hagstugan vänder leden åt vänster och följer staketet längs med hagen. När du är i mitten av hagen vänder leden höger upp för berget. Denna stig kan vara svår att hitta om man inte är uppmärksam.

Efter en liten skogsvandring kommer vi ut på en mindre grusväg. Här passerar vi förbi Grabbtorp. Vi kommer strax fram till de egendomliga land och stads markeringar. Troligtvis lämningar från tiden då Bogesundslandet var militär övningsplats. Här tog vi för något år sedan en geocach. Vi försökte hitta den men den verkade vara väl gömd.

Vi vandrar vidare längs med leden och passerar parkeringen ner till rastplatsen ute på Råholmen. Vindskyddet längst ute på Råholmen är ett av de finare i Stockholmsområdet. Vindskyddet är väldigt välbesökt av båtägare på sommaren men nu, på våren, fick vi vara själva när vi eldade och åt vår lunch.

Efter att vi ätit vår lunch följde vi leden längs med stranden Kyrkfjärden och Holmingeviken. Strax innan Holmingeviken vänder leden åt höger upp för berget. Följ inte den leden. Det går att komma fram till Holmingestugan/viken med lite vilja. Några träd har vält över stigen så den är idag rätt obefintlig.

När vi kommit fram till Holmingestugan hittar vi en skylt med Holmingerundan. Skylten har några år på nacken och vi antar att stugägaren tröttnat på vandrare som kommit fel in i deras trädgård. Stigen fortsätter på andra sidan fältet och följer vattnet.

Vandringen mellan Råholmen ända fram till innersta Holmingeviken är rätt krävande vandring. Stigen går upp och ner för berget men följer hela tiden strandkanten så gott det går.

Väl inne i viken vänder leden upp för berget. Även här hittar vi en väldigt gammal skylt. När du vänder upp för berget ska du följa stigen rakt upp. Här är det ett myller av stigar som korsar varandra. Följ stigen rakt upp för berget så kommer du rätt. Även lite längre fram där stigen delar sig i ett T är det svårt att veta vart man ska gå. Vi valde att gå åt höger. Vet inte om det var riktigt rätt. Eventuellt skulle vi vandrat åt vänster (öster) mot Pålsundavägen?! Nåja. Med dagens mobiler är det lätt att hitta rätt. Inbyggd GPS och kartfunktion gör att man kan traska rakt genom skogen om så behövs.

Efter vår navigeringsvandring genom skogen kommer vi åter ut på grusvägen och följer den fram till Träsksjön. Här finns eldplats, bord och bänkar. Vi tog en välbehövlig kaffepaus.
Efter Träsksjön kommer vi på Fröviksrundan. Nu är det bara att följa den ledens markeringar ändra fram till parkeringen.