Vandra i Litauen

Vandra i Europa

31000 besökare varje månad helt gratis! - stötta vandringstjejen.se - swisha bidrag 0709197185

Kuriska Näset, Litauen Betyg 5

Kuriska näset är en 100 km lång och mycket smal (500 m till 4 km) landtunga av sand som separerar Kuriska sjön från resten av Östersjön. Kuriska näset är delat mellan Litauen och den ryska Kaliningrad-exklaven.

Sjunde etappen/dagen - Litauen (Bensinmack) -> Nida, Kuriska Näset
Som vi tidigare berättat sov vi denna natt på en bensinmack ut med A1 i Litauen. Det blev en tidig frukost i husbilen. Det bästa med husbilen var att vi inte behövde jaga upp våra tonåringar tidigt på morgonen. Ja, de kan ju inte fortsätta sova i sina sängar men de behövde inte klä om från sovkläder utan förflyttade sig bara till sofforna, spände på sig bältet, bäddade gott med täcke/kudde och fortsatte sova.

Vi satt fart mot Klaipeda för att där ta färjan över till Kuriska Näset, som tillhör UNESCOs världsarv och är en rysk och litauisk nationalpark. Kuriska näset är en 100 km lång och mycket smal (500 m till 4 km) landtunga av sand som är delad på mitten mellan Litauen och ryska Kaliningrad-enklaven.

Det var naturligtvis vägen över Kaliningrad man ska ta om man ska hit. Inte göra som vi, glömma ansöka om visum och skumpa ca. 70 mil extra på dåliga vägar i Polen!

Här är en direktlänk till Turistbyrån i Litauen och Kuriska Näset: https://www.litauen.se/index_sw.php?location=klaipeda

Båt från Klaipeda till Nationalparken Kurdiska Näset

Nåja, nu var vi äntligen framme i Klaipeda och tog där färjan över till Kuriska Näset. Färjan kostade 280 kr (SEK) T/R och det var fullt med familjer som skulle över till näset för att fira semester.
Genom Kuriska Näset går det bara en väg och efter ett par km kommer man fram till nationalparken och automaten där man skall betala inträde.

Inträdet till nationalparken betalas efter hur länge man tänker stanna. Vi betalade 170 kr (SEK) för de två dagar vi skulle besöka nationalparken.

Första stoppet på Kuriska Näset var den lilla byn Preila. Här stannade vi och köpte rökt fisk som vi åt ute i familjens trädgård precis vid havet. Det var nu det gick upp för oss att Kuriska Näset är för Litauerna vad Öland och Gotland är för oss svenskar! Här var det verkligen semester feeling och pittoreskt. Här var INTE billigt, utan priserna var skyhöga jämfört med övriga Litauen!

Efter vår lunch åkte vi vidare och svängde ner till en av de många parkeringsplatserna vid havet. Här solade och badade vi innan vi åkte vidare mot öns största stad Nida och campingen där vi skulle sova för natten. Campingen var jätte fin och vi var som vanligt omringade av tyskar. Några svenskar hade vi inte sett röken av sedan vi körde av färjan i Polen. Konstigt när det är så vackert här?! Nåja, tillbaka till campingen som var jätte fin men DYR. Dyraste campingen på hela resan med 480 kr (SEK) per natt. Även de i vår bekantskapskrets som är vana campare (på camping) har bekräftat att detta är dyrt. Någon nämnde att Tylösand är dyrt med svenska mått och de tar ungefär samma pris.

Efter en god natts sömn åkte vi åter igen till en fin sandstrand för bad och sol. Innan vi lämnade stranden för att åka tillbaka mot Klaipeda passade vi på att laga lunch i husbilen.

På vägen mot Klaipeda stannade vi till vid "De Döda Dynorna" (nära Pervalka) och vandrade ut mot havet. Från utsiktsplatsen hade vi fin utsikt ut mot Klaipeda. Här i dessa oändliga sanddynor låg för länge sedan byn Nida som många gånger tvingats flytta på grund av att sanden förflyttar sig med vinden. Sanddynorna är verkligen häftiga och väl värda ett besök.

Om du vill läsa mer om Kuriska Näset så finns det en broschyr att ladda här: