Värmlands Tak

Avstånd: ca 5 km tur och retur
Höjdskillnad: Totalt 350 höjdmeter T/R

Vi besökte Värmlands högsta punkt (Värmlands Tak), Granberget den 4/7 2014

Värmlands tak ligger strax norr om Sysslebäck och söder om Höljes.

Det finns en tydligt markerad vandringsled upp på Granberget och det finns en stor informationstavla vid vägen där leden börjar.

Här vid vägen där stigen upp på berget börjar finns även ett dass och en lägerplats. När vi var där fanns det gott om ved.
Stigen upp på toppen är tydlig markerad och det är ungefär 2,5 km upp på toppen.
På toppen finns ett utsiktstorn där vi fick en fantastisk utsikt över Klarälvsdalen och Transtrandsfjällen i väster.
Det enda som störde oss var all knott och mygg!

På toppen tog vi en cache och skrev i den fint snickrade box som gästboken låg i.
På vägen upp och ner från toppen passeras vackra Åselbergssätern som var i drift fram till 1928. Inne i stugan kan vandrare övernatta. Här hittade vi också ett dokument som berättade om stugans historia och de som sist drev sätern. Jätte kul att hitta historiska dokument som berättar om livet som levts. Tänk vad de fick slita för sitt levebröd förr!
Efter att vi bestigit toppen, som delvis nås via värmlandsleden, bestämde vi oss för att övernatta vid den fina lägerplatsen.

Köranvisning:
Kör väg 62 söderut från Höljes (eller norrut från Sysslebäck) till Kärrbackstrand. Sväng vänster (om du kommer från norr) mot Spjutbergssätern.
Håll höger efter ca. 3,5 km och fortsätt ytterligare 4,5 km till en T-korsning. Tag vänster och sedan höger igen efter ca. 400 m. Fortsätt uppåt och efter 900 m nås ännu en korsning.
Håll vänster, fortsätt rakt fram på denna väg tills du kommer fram till en eldstad och dass på höger sida. Här finns också tydliga skyltar om led upp på Granberget.

Led:
Det finns en tydligt markerad vandringsled upp på Granberget. Det finns en stor informationstavla där leden börjar från vägen.
Följ stigen, som är tydligt utmärkt, ungefär 2,5 km till Granbergets topp. På toppen finns ett utsiktstorn där man har fantastisk utsikt över Klarälvsdalen och Transtrandsfjällen i väster.