Vasaloppsleden

Vandra i Sverige

31000 besökare varje månad helt gratis! - stötta vandringstjejen.se - swisha bidrag 0709197185

(Mer information om leden längst ner)

I vårt projekt Peak of Sweden hade vi varit i norra Värmland och tog oss genom Norge in i Dalarna. Vi hade bestämt oss för att vandra en etapp på Vasaloppsleden som får representera Dalarnas led. Vi körde över Sälenfjällen från Norge och besökte fjällkyrkan nära Högfjällshotellet

Kom sedan ner till Vasaloppet , starten vid Berga , Sälen Vi vandrade på andra sidan vägen jämfört med Vasaloppet men kom snart fram till den beryktade första backen där Thomas har stått i kö de 3 gånger han åkt Vasaloppet. Det var en brant stigning att bara gå upp. Vi kom högre och högre upp. Med fin utsikt. Till slut nådde vi hela Vasaloppets högsta punkt 528 m.ö.h

Vi vandrade över mossari själva Vasaloppsspåret. Men ibland tog den avstickare på smala stigar in i skogen. Vi kom fram till en vacker rastplats där det var massor av mygg. Vi fick verkligen nytta av vår Thermacell som jagade bort alla myggor och vi kunde rasta i lugn och ro.

Efter ytterligare en bits vandring kom vi ut på vägen. Här hade vi bestämt att Thomas skulle springa tillbaka och hämta Äventyrsbilen. Helena fortsatte ensam på vägen fram till Smågan .

Thomas sprang på vägen där Cykelvasan går tillbaka till Berga, Sälen. Vi möttes igen i Smågan som är första kontrollen på Vasaloppet och första etappen på Vasaloppsleden var till ända.

Här fanns det både öppna raststugor, vindskydd och lägerplatser. På vägen tillbaka stannade vi på ett fint ställe längs Cykelvasan. Vi åkte sedan vidare till vår egen stuga i Idre där vi fick uppleva renar på terrassen. Dagen efter var det dags för en Nationalpark. Töfsingdalen. Fortsättning följer

Information
Redan 1977 väcktes tanken på att göra Vasaloppssträckningen till en vandringsled. 1990 var de komplicerade markfrågorna lösta och "Stiftelsen Vasaloppsleden" bildades av kommunerna Malung, Älvdalen och Mora samt föreningarna Sälens IF,
Evertsbergs SK och IFK Mora. Stiftelsens uppgift var att anlägga leden och svara för den framtida driften. Vasaloppsleden invigdes den 29 juni 1991 av dåvarande landshövdingen i Dalarna, Lilly Hansson. Vasaloppsleden har därefter utvecklats till en av landets mest uppskattade låglandsled.Ledens utmärkning
Stolpar med inbränd symbol "Gustav Vasa" och orange toppmålning. På avsitt där stolpar saknas har strategiskt utvalda träd målats med orangefärgat band.

Bilvägar
Mellan Mora och Mångsbodarna går vandringsleden relativt nära Vasaloppsvägen. Mellan startplatsen i Berga by (Vasaloppsstarten) och Mångsbodarna finns ett antal skogsbilvägar som korsar leden. Längsta avstånd till bilväg är ca 4 km.

Efter den 9 mil långa leden finns
4 km spänger utlagda över myr- och blötmarker.
11 slogbodar,
13 fasta bord- och bänkgrupper för rast och måltider.
9 Övernattningsstugor.
17 dass i anslutning till övernattningsstugor och slogbodar.
Olika typer av informationstavlor.
Mängder med vägvisare mm.

Informationstavlor
Numrerade tavlor med information om sevärdheter finns utplacerade efter leden.

Övernattningskojorna
Det finns nio övernattningsstugor på åtta olika ställen efter leden. Utrustningen
omfattar åtta bäddar med skumgummimadrasser, kamin för uppvärmning samt
bord och bänkar. (en av de två stugorna vid Sundet, Evertsbergssjöarna, har fyra
bäddar). Osågad ved finns under ett vindskydd utanför stugorna. Såg, yxa, hink,
sopborste och sopskyffel hittar du i stugan. Dricksvatten av god kvalitet finns alldeles
i närheten. Följ skyltningen. Glöm inte att själv ta med: Kokkärl, tallrikar, bestick, diskutrustning, tändstickor och toalettpapper. På grund av allergirisken är det förbjudet
att röka och ha husdjur i kojorna. Övernattning är i princip gratis