Idre - Molnet runt

Idre Fjäll - Molnet Runt

Idre Fjäll - Molnet Runt - 17 km

Betyg 5

Sommaren 2005 vandrade vi Molnet Runt på Nipfjället i Idre.
Med på vandringen var förutom Helena och Thomas:
Tobias 14 år, Rasmus 13 år, Jesper 12 år och Amanda 9 år.

Dag1

Att vandra runt Nipfjället är en heldagstur på ca 18 km i omväxlande fjällnatur med både kalfjäll och skog.

Turen kan starta antingen vid Nipstugan eller vid den övre parkeringen vid Nipfjället.

Man följer kryssmarkerad led och skyltarna "Molnet runt". Om man startar turen vid Nipfjällets övre parkering är första etappmålet Ulandsstugan efter ca 3,5 km. Vi började vår vandring vid Nipstugans parkering på Nipfjället och gick mot Ulandsstugan.

Väl framme vid Ulandsstugan hade vi en härlig paus med bus och lek samt att vi skrev in oss i loggboken.  Vi fortsatte förbi Ulandsstugan och rundade Molnets baksida och kom ut på platån mellan Nipfjället och Slagubäckstöten och fick en fantastisk utsikt mot kalfjället och fjällvärlden i norr.

På platån följer en lättare etapp ner till Slagubäcksstugan som ligger mycket idylliskt till vid en mindre bäck (Slagubäcken).

Efter ca. 1 mils vandring var vi framme vid vår övernattningsplats vid Slagebäckkojan där det tyvärr var fullt med knott (tur att alla hade mygghattar).

Dag2

Thomas och Jesper inledde dagen med en toppbestigning medan vi andra packade tält och ryggsäckar.

Vandringen fortsätter nedom trädgränsen och leden går genom helt orörd urskog. Efter ca 1 km delar sig nu stigen i sommar- och vinterled. Sommarleden är orangemärkt medan vinterleden är kryssmarkerad. Vinterleden är stenigare och möjligen något svårare att gå än sommarleden.

Vinterleden erbjuder möjligheten att göra en avstickare (ca 200 meter) för att besöka Nipvallen som är en gammal idyllisk fäbod vid foten av Nipfjället. De sista kilometrarna till Nipstugan är steniga och bitvis ganska branta, nu börjar man känna sig trött. Väl framme vid Nipstugan finns färskt fjällvatten att släcka törsten med.

Nu återstår endast sista etappen upp till parkeringen. Man följer enklast bilvägen. Turen är lång och kan bitvis kännas krävande så tänk på att ta med mat och dryck för en hel dag. Vi valde att dela upp turen på två dagar och sov vid Slagubäckskojan.

Vi åt lunch vid Nipstugan på Nipfjället innan vi åkte tillbaka till vår stuga på Idre Fjäll.
På väg tillbaka till stugan mötte vi ett par renar. På kvällen gick några i familjen höghöjdsbanan och några klättrade på klätterväggen.