Töfsingedalens Nationalpark

30 nationalparker i sverige

Jag besökte Töfsingedalens Nationalpark i samband med att jag besteg Dalarnas Tak Storvätteshogna

Namn: Storvätteshogna
Höjd över havet: 1204 möh
Plats: Norr om Foskros (Idre), Öster om Grövelsjön
Position: . N 62°07 244 E 12°27 080
Klassificering: Medelsvår

Avstånd från inre parkeringen, Töfsingedalens Nationalpark = 24 km T/R Beskrivning och fakta om hur du tar dig till toppen
Avstånd från inre parkeringen, Töfsingedalens Nationalpark = 24 km T/R
Avstånd från yttreparkeringen, Töfsingedalens Nationalpark = 34 km T/R
Avstånd från fiskestugan där vi övernattade = 16 km T/R
Avstånd från Grövelsjön = 18 km T/R
Höjdskillnad: från Töfsingedalens Nationalpark = 653 m, från Grövelsjön ca 400m.

Köranvisning till inre parkeringen Töfsingedalens Nationalpark
Kör väg 70 till Idre.
I Idre sväng av mot Foskros. Kör genom Foskros. Sväng vänster mot Hällsjön när du kört över storån inne i Foskros. Passera Hällsjön och Hällsjöfors. Här passerar du skyltarna till Töfsingedalens Nationalpark. Fortsätt in till den första parkeringen där vindskydd och dass finns. Här måste du parkera om du inte har bil med 4-hjulsdrift. Här blir vägen väldigt dålig men är fullt körbar med 4-hjulsdrift. Vi körde ända in till den inre parkeringen precis som de bofasta runt Idre/Grövelsjön brukar göra.

Köranvisning till Grövelsjön
Kör väg 70 till Idre, och vidare till Grövelsjön. Från Idre till Grövelsjön är det ca 38 km. Ta höger in på en grusväg i korsningen där vägen till Sjöstugan går åt vänster. Detta är strax före Fjällstationen. Fortsätt ca. 300 m uppför till en grusparkering på vänster hand och parkera där. En stig till Storvätteshågna utgår från grusplanen.I sommar har vi varit uppe på Dalarnas tak (highpoint), Storvätteshogna som är 1204 möh.
Det vanligaste sättet att ta sig upp på Storvätteshogna är från Grövelsjöns Fjällstation. Men, eftersom vi även skulle besöka Töfsingedalens Nationalpark valde vi att gå upp från nationalparkshållet.
Inne i Idre körde vi mot Foskros och väl inne i byn svängde vi av mot Hällsjön. Vi passerade sjön och Hällsjöfors där informationen om nationalparken finns.
Det är bra grusväg ända fram till den yttre parkeringen där ett vindskydd och dass finns längs med storån. Om man, som vi, har 4-hjulsdrift går det att köra ytterligare 5 km längre in mot nationalparken till den inre parkeringen.
Från den inre parkeringen är det 24 km T/R upp på toppen.

Mitt besök i Töfsingedalens Nationalpark

Vi började vår vandring mot spångkojan där vi skulle passera över forsen via din fina bron. Spångkojan är en jätte fin övernattningsstuga som är öppen för alla.
Vårt mål för dagen var fiskestugan som ligger där Storån bildar ett floddelta precis innan man kommer in i Töfsingedalens Nationalpark.
Här lämnade vi vår packning för att ta oss in i Naionalparken (mer om just det i en senare blogg). Kvällen spenderades vid den fina fiskestugan (låst/privat).
Eftersom vi gjorde vår vandring i värsta mygg, broms, knott och fäflugetid (juni) så måste denna vandring klassas som en av den värsta vi gjort. Det är inte kul när man kan klappa i händerna och på så sätt döda 10-15 myggor/knott. Vi fick trots allt en jätte fin kväll tack vare vår nyinköpta Thermacell (myggdödare). Den har räddat oss många gånger denna sommar.
Vi fick en fin natt i tältet och morgonen efter packade vi ihop allt för att gå upp till Dalarnas högsta punkt, Storvätteshogna.
Mygg, knott, broms och fäflugor var med oss även idag. Mycket myggolja och mygghattar var ett måste innan vi kom upp över trädgränsen.
Det går brant uppför hela vägen för att plana ut lite precis när vi har Giedtietjahke, 973 möh, till höger om oss.
Vi bestämmer oss för att äta lunch efter vårt besök på toppen. När vi passerar sista forsen lägger vi av mat och stormkök bakom en sten. Det är dumt att bära tungt den sista branta stigningen upp på toppen.
Strax innan 13.00 står vi på toppen av Dalarnas högsta punkt, Storvätteshogna, 1204 möh. Vi är ensamma på toppen och njuter av den magnifika utsikten.
Långt bort ser vi Hävlingesjön. Vi ser hur Storåns floddelta breder ut sig och långt där borta ser vi Töfsingedalens Nationalpark, sveriges minst besökta nationalpark. Utsikt som denna gör en mållös och vi inser naturens storhet och vår egen litenhet.
Vi placerar ut en cache på toppen eftersom vi håller på med en serie som heter Peak of Sweden (vad annars) för att sedan gå ner till forsen där vi lagt vår lunch.
Vi lagar lunch på vårt stormkök (#primus). Idag blev det god torrmat. Pasta Cabonara som vi köpte när vi besökte vår stuga på Idre Fjäll.
Vägen ner mot jaktstugan var så där oförskämt lätt som det brukar vara när man är fylld av adrenalin efter en lyckad toppbestigning och fantastiska naturupplevelser.
Vår packning hade vi gömt nere vid jaktstugan så den hämtade vi upp innan vi vandrade tillbaka tillsammans med mygg, knott, bromsar och fäflugor till vår bil.