Ravalen rundslinga 7 km

• Svårighet: Lätt vandring
  • Markerad led: Nej följ kartan och instruktioner

Min vandring runt sjön

I Mars 2018 vandrade jag runt sjön Ravalen med vår tax Norma. Vi utgick från pendelstationen i Norrviken. Rundslingan är 7 km och lättvandrad.

Jag och taxen vandrade förbi Attunda brandstation och följde vägen fram till parkeringen vid sjön Ravalen. Det låg fortfarande mycket is på sjön och var rätt halt på stigen. Efter parkeringen börjar den fina biten av vandringen som går genom Norra Järvafältet. När man passerar bryggan passerar man också första lägerplatsen. Strax efter vände jag höger så jag rundar sjöns södra ände.

När jag passerar södra änden av sjön kommer jag till turens sista lägerplats. Detta är en fin lägerplats med utsikt ut mot sjön. Här finns gott om ved som tillhandahålls av Sollentuna kommun.

Nu följer jag spången som finns på andra sidan lägerplatsen och vandrar sedan vidare runt sjön och in på stigen som följer sjöns västra kant. När jag vandrade var det gott om snö kvar men här är det jätte fint ända fram till sjöns norra kant och den fina bron som kommunen byggt för att man ska kunna följa fågellivet i sjön.

Strandpromenaden runt sjön Ravalen är en populär rundtur.

Efter sjön vandrade vi vidare mot Ekbacken och Vassvägen. Vi gick under E4an och passerade Sollentuna Norra Scoutkårs lokaler. Här står min bonusson i kö för att få en palts. Verkar vara svårt för nu har han stått i kö i två år.

Det är bara att följa Kista vägen och sedan svänga in på Västra Stationsvägen sedan är man åter tillbaka vid Norrvikens Station.

En lätt vandringstur som rekommenderas.

Ladda gärna ner kartan och vägbeskrivningen nedan.

Lägerplatser

• Lägerplats öster om sjön ungefär halvvägs efter parkeringen vid sjön Ravalen (precis vid bryggan du passerar). Lägerplatsen ligger ovanför bryggan. Ingen ved.
  • Lägerplats söder om sjön. Här finns vedförråd.

Vandringsbeskrivning

1. Tag vänster när du kommer ut från pendeln och sedan direkt vänster igen så du kommer ut till Kistavägen. Gå över gatan så du kommer in Skolvägen.
  2. Följ Skolvägen fram till Norrvikens skola och vänd därefter vänster in på Lindvägen.
  3. När du kommer fram till Attunda Brandstation vänder du höger och följer Pommernvägen hela vägen fram till Sjön Ravalen.
  4. Vid parkeringen vid sjön tar du stigen till vänster in som följer sjöns östra sida.
  5. Följ stigen fram till sjöns ände där du vänder höger in på första stigen du träffar på.
  6. Följ nu sjöns kant fram till eld och lägerplatsen som ligger i sjöns södra ände.
  7. Efter eldplatsen går du ner på spången som ligger i södra änden och följer stigen hela vägen bort till kanten av hagen.
  8. Gå igenom grinden och så är du på en ny spång.
  9. Följ stigen fram till nästa grind.
  10. Efter grinden har du 100 meter fram tills stigen delar sig och du ska vända höger in på stigen som tar dig runt sjön.
  11. Nu är det bara att följa sjökanten ända fram till Rävgärdsvägen. Du kommer att passera fågelspången de byggt med en fin rastplats på den lilla ön i kanten av sjön.
  12. Efter Rävgärdsvägen följer du fortfarande sjön och vänder höger på första stigen.
  13. Den stigen följer du förbi Ekbacken och äldreboendet på vänster sida.
  14. Följ Böljevägen som går under E4.
  15. Efter gångtunneln under E4 vänder du höger in på Kistavägen.
  16. Följ Kistavägen fram till Lindvägen där du tar vänster.
  17. Sen tar du första gatan till höger och du är inne på västra Stationsvägen.
  18. Rakt där nedanför backen ser du nu Norrvikens torg, pendeln och ICA Norrviken.