November 2013

En utenatt i månaden under ett år 2013

Adventurenights 2013 23-24 november Stora Träsket Sörmlandsleden Etapp 60

Etapp 60 längs med Sörmlandsleden (i närheten av Skanssundet).
Ungefär 1 km promenad från närmsta grusväg.
Mycket fint vindskydd!

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013" - En utenatt i månaden.
Då kanske de flesta tänker. Varför kalla det här ett äventyr. Att sova ute i tält minst en natt ute per månad kan väl inte vara så svårt. Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma......
======================================
Vi bestämde oss för att åka till ett fint vindskydd vi besökt tidigare som ligger längs med Sörmlandsleden Etapp 59 vid Stora Träsket i Botkyrka kommun.
Innan vi åkte iväg fixade vi mat till våra ungdomar, Amanda och Jesper.
Det var lite svårt att hitta var vi skulle parkera bilen. Vi snirklade runt ett tag med bilen på de små grusvägarna som låg närmast sjön. Efter ett tags letande hittade vi en liten ficka vid grusvägen där vi kunde parkera.

Det var beckmörkt när vi släckte bilens lyktor så vi tände snabbt våra pannlampor. En väl värd investering så här på vintern då mörkret kryper på redan vid 15.00. Från bilens parkering hade vi ungefär 1 km vandring i mörker genom skogen.

Efter viss möda hittade vi stigen ner mot sjön. Den började över en kohage där det var fullt med lera som vi fick klafsa över (1 dm) innan vi kom in i skogen. Helena misstänkte nervöst att det nog fanns kor i den här hagen. Leran verkade mycket nytrampad. Men eftersom det var beckmörkt var det bara att gå genom hagen på vinst och förlust. Den kunde ju funnits ungtjurar i hagen.
När vi passerat kohagen kom vi in i skogen och gick genom den mörka skogen in mot naturreservatet som omger sjön.

Precis vid naturreservatsskylten kom Helena ihåg att Sörmlandsleden passerade. När vi väl hittade Sörmlandsleden var det lätt att följa makeringarna fram till vindskyddet.
Vi korsade en bäck i det kolsvarta mörkret. Tur att vi hade våra jätte starka pannlampor från Primus!

Väl framme vid vindskyddet tände vi genast en eld. Vi hade släpat med oss en Ikeakasse med ved, viket var tur eftersom det inte fanns någon ved alls vid vindskyddet. Elden värmde gott trots att det var -2 grader kallt ute.

Vi lagade vår goda middag bestående av kött , ris och sås över elden.
Vi hade med oss lite Äppelvin som vi värmde på elden efter maten. Det värmde gott på flera sätt.
Tältet slog vi faktiskt upp inne i vindskyddet. Det blåste rejält en isande kall vind denna kväll. Med tältet placerat inne i vindskyddet slapp vi den starka vinden plus att värmen spred sig från elden in i vindskyddet. Vårt tält är egentligen inget vintertält så denna nya lösning var en riktigt bra idé.
Som vanligt tog vi vår traditionella God natt bild innan vi somnade. Den bilden har blivit standard under hela vårt projekt "En utenatt i månaden 2013".

Vi sov väldigt gott denna natt och vaknade inte förrän 09.00 vilket var en liten överraskning. Vi som tänkte att vi skulle vakna tidigt pga kylan.

Vilken fin plats vi var på. Det såg man nu i morgonljuset! En fin brygga vid sjön Stora Träsket.
Vi åt vår frukost och tog sedan samma väg tillbaka till bilen.
Och ja, det fanns kor i hagen. Ungkvigor som fick mat precis när vi passerade på morgonen. Undra om de märkt oss kvällen innan?

Efter övernattningen tog vi bilen till etapp 59 på Sörmlandsleden, Vi ställde cykeln vid Skanssundet och bilen i Näs men den vandringen kommer senare på hemsidan och blogg under fliken Sörmlandsleden.