Snöhetta i Norge

Dovre Fjäll

Snöhetta 2286 m.ö.h toppbestogning, Dovrefjäll, Norge (21 Juli 2013)

Start: Fjällstationen Snöheim, Dovre Fjäll, 1470 möh.
Mål: Toppen av Snöhetta, 2286 möh.
Ta sig dit: Parkera vid Hjerkinnhus (längs med E6) och åka skyttelbuss in till Snöheim.
Längd och Höjdmeter: 10 km och 816 höjdmeter - Från 1470 möh i Snöheim till Stortoppen

Sommaren 2013 var jag vid Dovre Fjäll och gjorde ett par vandringar

En dag vandrade jag upp på Snöhetta som är 2286 meter högt. Att gå från fjällstationen Snöheim upp till toppen av Snöhetta och tillbaka tar ungefär 7 timmar T/R.

Att ta sig till in till fjällstationen Snöheim, där vandringen upp på Snöhetta tar sin början, sker via en skyttelbuss. Bussen kostar 50,-/resa och tidtabell (2013) hittar du nedan.

Bilen parkerade vi vid Hjerkinnhus som ligger utmed E6:an. Att parkera bilen vid Hjerkinnhus kostar 50,-/dag.

Instruktioner för hur du betalar din parkering finns på ena kortsidan av Hjerkinnhus. Vi passade också på att duscha vid Hjerkinnhus. Duschen kostade 25,-/person.

Anledningen till att man måste åka skyttelbuss in till Snöheim är för att detta under en mängd år varit militärt övningsområde. Snöheim byggdes 1952 av den Norska turistföreningen men övertogs av försvaret redan 1959. 2007 fick så äntligen den norska turistföreningen tillbaka Snöheim i sin ägo. Sedan 2007 pågår militärt röjningsarbete i området och det är därför man måste ta skyttelbussen in till hyttan.

Här vid Dovre Fjäll finns vilda myskoxar. 1947 inplanterades de första djuren vid Dovre Fjäll. Från Dovre Fjäll invandrade 1971 en flock till Härjedalen. Vi hade turen att få se ett par olika flockar med myskoxar när vi åkte skyttelbussen in till Snöheim. Eftersom myskoxen är fridlyst får man inte komma oxen närmre än 200 meter.

Så snart bussen släppte av oss vid Snöheim påbörjade vi, och alla andra i bussen, vår vandring upp mot Snöhetta.

Till foten av Snöhetta är det ungefär 3 km. Sedan har man 2 kilometers klättrande på stora stenblock upp till toppen.

Leden upp till toppen är väl markerad.

Det finns både röda T markeringar på stenarna samt stora järnstolpar som visar vägen upp till toppen.

Innan vi kommer fram till foten av Snöhetta passerar vi en rätt djup och strid vattenfåra från glaciärsjön Istjörni som ligger på 1650 möh.

Jag väljer (som de flesta) att gå upp på Snöhettas Stortopp. Man kan även gå upp på Vesttoppen men då behöver man ha bra klätterkunskaper. När vi väl kom upp på toppen så såg vi två personer som precis kom upp på Vesttoppen.

Att klättra hela vägen upp på stora stenblock tar rätt bra på krafterna. Vi beundrar verkligen normännen och deras "gå-på-tur-mentalitet". Gammal som ung är ute och vandrar. Inte slutar man att gå på tur för att man passerat pensionsåldern! Inte lämnar man barnen hemma för att man ska gå upp på en topp! Varför skiljer vandringskulturen sig så mycket mellan våra två länder. Konstigt? Tror bestämt att vi varit norrmän i våra tidigare liv ;) ;)

Naturen och utsikten upp mot toppen är helt fantastisk! Vilken njutning

På vägen upp stannar jag och lagar lunch på vårt stormkök. Ett par norrmän passerar och undrar om vi har mat över eftersom det luktar så gott på fjället.

Väl uppe på toppen får man värkligen lön för allt slit upp mot toppen. Vilken fantastisk utsikt!
Jag tar rätt många kort uppe på toppen. Det är inte varje dag man går upp på en topp över 2000 meter!

Vägen ner är lika krävande som vägen upp.
Det tar på knäna att gå och hoppa ner för stora stenblock.

Helena är extra lycklig över att ta sig upp på toppen. För er som missat det så var Helena med om en trafikolycka oktober 2012 och fick då en främre korsbandsskada och en inre ledbandsskada. Helena är inte opererad utan har arbetat upp bra stabilitet med hjälp av intensiv rehab. Tänk att det funkade att ta sig upp (och ner för all del)! STOR LYCKA!

Väl tillbaka vid Snöheim väntar jag in sista bussen tillbaka till Hjerkinnhus. Undertiden firar jag den lyckade toppbestigningen med en obligatorisk öl!

Länk till Hjerkinn tågstation:

Länk till Hjerkinnhus /Dovre Fjäll:

Länk till Snöeheim där min vandring började (Jag åkte Skyttelbuss från Hjerkinn till Snöeheim)

Här nedan kan du ladda ner en karta på den vandring jag gjorde upp på toppen av Snöhetta: