2011 Cision 

Bloggtoppen

Bloggtoppen Cision 2011


Bloggtoppen Friluftsbloggar

Min och min exmakes blogg, friluftsblogg.traneving.se/#home, ankades som nummer fem bland friluftsbloggar under oktober månad 2011 av Cision.

I oktober 2011 rankade Bloggtoppen bloggar om friluftsliv.
Bloggtoppen rankar fristående bloggare och tas fram av vårt research-team i London varje månad.
Bloggarnas placering i topplistan grundas på en metodik som utgår från inlänkar, relevans, hur ofta bloggen uppdateras, läsarkommentarer och delning i sociala medier, Twitterföljare och Facebook-likes.
https://www.cisionnewsroom.se/2012/10/29/cision-rankar-bloggar-om-friluftsliv/
Vilken fantastisk och jätte rolig överraskning!


Här kan du läsa intervjun som gjordes av Cision:

november 6, 2012
Tranevings: "Vi älskar verkligen att vara ute i naturen"

Av: Linda Grimstahl
Kategorier: Bloggtopplista
https://www.cisionnewsroom.se/

Vi gjorde en intervju med bloggarna Thomas & Helena Traneving för att lära känna dem lite bättre. De driver bloggen Traneving Friluftsblogg som nyligen rankades som Sveriges femte största friluftsblogg i vår bloggtopplista.


Er blogg "Traneving Friluftsblogg" om era friluftsäventyr tillhör de största och mest inflytelserika fristående bloggarna om friluftsliv i Sverige. Vad är ingredienserna bakom framgången?En av framgångsfaktorerna är att vara aktiv och producera många bloggar. Med andra ord, uppdatera bloggen i jämn ström så man inte tappar läsare. Att alltid bifoga bilder och tips gör att många uppskattar bloggen. Att använda forum där man diskuterar friluftsliv och länka till egna bloggen har hjälpt mycket. Att synas och då markera och länka sin egen blogg i kommentarer hjälper jätte mycket.När startade ni bloggen, och hur lång tid tog det att etablera den?


Vi startade vår blogg i december 2007 och det gick rätt snabbt att etablera tack vare att vi använde oss av ett forum för friluftsliv och länkade till vår egen blogg och hemsida.Vad motiverade er att starta bloggen?


Vi älskar verkligen att vara ute i naturen. Så mycket att vi faktiskt tillbringar minst 2 dagar i veckan ute. I januari i år utsågs vi till Årets Näräventyrare 2011. Vi har fyra barn som i omgångar hänger med oss ut. Nu har ju våra barn vuxit till sig och blivit tonåringar och unga vuxna men fortfarande tycker vi att detta är det optimala sättet att umgås med familjen. Om vår blogg på något sätt kan hjälpa och inspirera andra att inse att det faktiskt inte är speciellt svårt att komma ut i naturen så har vi verkligen uppnått vårt mål.Vilka andra bloggar inom området friluftsliv läser ni och finns det en känsla av gemenskap?


Vi läser alla bloggar som skrivs på friluftsforumet Utsidan. Här har vi fått många vänner inom friluftsliv som delar vårt intresse och engagemang."Traneving Friluftsblogg" är kopplad till er friluftssajt www.traneving.se, tror ni att bloggen hjälper er att dra besökare till sajten?
Det gör det absolut. Att koppla samman hemsida, www.traneving.se, (som har många fler besökare än bloggen) med vår blogg och vår friluftsshop,shop.traneving.se/, har gett stort genomslag. Att synas på många platser betyder mycket för genomslagskraften!Ni har sociala profiler på både Facebook och Twitter. Hur använder ni de kanalerna? Påverkar dem hur ni samlar eller sprider nyheter?


Allt som uppdateras på vår hemsida och vår blogg länkar vi direkt till vårt Facebook- och Twitterkonto. Via Facebook och Twitter ger vi också olika tips och startar en rak och snabb dialog med våra följare. Det märks verkligen att våra följare är intresserade av friluftsliv. De kommenterar ofta och läser direkt det vi länkar till vår blogg och hemsida.Slutligen, hur vill ni bli pitchade till av PR-folk? Vilka misstag kan PR-folk begå när de kontaktar er?

Vi vill helst att de ska ha tänkt igenom samarbetet så produkten passar vår blogg och våra läsare. Att de har god framförhållning hjälper avsevärt eftersom vi driver vår blogg på fritiden. Vi testar gärna produkter som avser friluftsliv och då gör vi det väldigt seriöst med bilder och länkar till företaget. Det har hänt att vi tackat nej till att blogga om en produkt eftersom den inte passar våra mottagare eller oss själva.