Roadtrip i Sverige

Äventyr med Barn

Roadtrip genom södra Sverige sommaren 2018

Sommaren 2018 åkte vi på roadtrip genom södra Sverige tillsammans med 4 barn. Eller barn och barn. Två är unga vuxna och körde egen bil och sov i eget tält.

Med på resan var Helena, Fredrik. Helenas dotter Amanda 22 år och hennes kille Micke 24 år. Fredriks barn Ida 13 år och Sixten 9 år. Vår tax Norma var också med på resan.

Vi hade med oss vår husvagn @tab320 offroad där Helena, Fredrik, Ida, Sixten och taxen Norma sov. Amanda och Micke sov i tält som placerades bredvid husvagnen.

Dag 1 - Stockholm till Flämsjön, Västra Götaland

Nattläger 1

Vi startade på vid lunch från Stockholm med sikte på Skara Sommarland. Planen var att sova någon stans på vägen i närheten av Skara.

Efter lite googlande bestämde vi oss för att stanna vid Eahagens parkeringsplats som ligger vid Flämsjön strax norr om Skara (söder om Billingens golfklubb). Här vid parkeringsplatsen fanns det vandringsleder som går runt sjön samt dass.

Dag 2

Skara sommarland

Vårt första stopp på resan var Skara sommarland. Vår tax Norma fick vara på dagpensionat hemma hos vår vän Monica som bor så fint precis utanför Skara.

Amanda hade mått dåligt mest hela tiden sedan vi åkte hemifrån men en kämpe som hon är ville hon ändå åka iväg. Till entrén hos Skara sommarland hade vi 30 % rabatt eftersom vi tidigare under sommaren besökt Gröna Lund. Ett tips att använda sig av. Har man besökt någon av Parks and Resorts anläggningar så har man automatiskt rabatt till de andra.

Ida, Sixten, Fredrik och Micke badade hela dagen. Helena agerade fotograf och tittade till Amanda som låg i skuggan under ett träd mest hela dagen.

Dag 2 Skara Sommarland till Marbäck, Ulricehamn  Nattläger 2

Med hjälp av badkartan så hittade vi en jättefin övernattningsplats och bad strax söder om Ulricehamn vid Marbäck. Här hade vi en jätte fin kväll med massor av bad och lek.

Dag 3 - Marbäck till Ullared

Alla i familjen hade önskat sig ett besök på Ullared så då blev det också dit vi körde. Egentligen hade vi inte någon plan för vart vi skulle åka utan bestämde oss för dagen vad som vi alla tyckte var roligt. Alla i familjen gjorde fynd hos Ullared.

Dag 3 - Ullared till Mellbystrand - Middag på stranden

Kvällsmat med bilar och husvagn ute på stranden i Mellbystrand.

Efter Ullared var vi alla sugna på att bada. Eftersom vi befann oss i närheten till Mellbystrand så bestämde vi oss för att köra dit. I Mellbystrand får man nämligen köra bil på stranden.

Dag 3 Mellbystrand - Osbecks Bokskogar i Laholm

Nattläger 3

Eftersom man inte övernatta ute på stranden varför vi efter den fina middagen körde vidare till Osbecks bokskogar i Laholm för nattläger.  Att vi valde Osbecks bokskogar var ren chansning. Vi gjorde som vanligt, googlade och hittade ett naturreservat i närheten.

När vi kom fram till Osbecks bokskogar var det beckmörkt. Det går brant upp för Hallandsåsen och vi undrade egentligen vad vi höll på med. Väl framme satte vi på strålkastarna från bilarna så Amanda och Micke kunde slå upp sitt tält. Alla tyckte nog det var lite läskigt på ett bra sätt. Vi hade svårt att hitta plan mark för husvagnen och eftersom vi inte såg något blev platsen vi valde inte optimal. Varför förstod vi på morgonen, det lutade rätt mycket på hela parkeringen. Här fanns i alla fall toa och fina bord och bänkar där vi åt vår frukost.

Bil: Från motorvägen E20 åk mot Hasslöv. Efter 2 kilometer finns en skylt med texten "Naturreservat Osbecks bokskogar". Sväng in på grusvägen till höger och följ vägen upp till P-platsen. Det finns även en parkeringsplats i öster som ligger strax söder om Hasslöv. GPS (WGS84): Lat N 56° 24' 38" Lon E 12° 58' 45" (västra parkeringen).

Dag 4 - Bad på stranden i Mellbystrand

Dag 4 Mellbystrand till Visjöbadet, Ödeshög

Nattläger 4

Efter härligt bad i Mellbystrand styrde vi norrut igen för att passera Skeppshults gjuteri och fabriksbutik. Helena och Fredrik köpte en ny pannkakasstekpanna. Efter besöket i butiken så körde vi vidare norrut. Vi gjorde som vanligt googlade efter ett bad och via badkartan hittade vi Visjöbadet strax öster om Ödeshög. Här fick vi en fantastisk sista kväll tillsammans.

Dag 5 - Ödeshög och hem till Stockholm för att sedan åka vidare till Lilla Valön där vi alltid är en vecka varje sommar