Argentiere (Chamonix) Grand Balcon Syd och Nord

Argentiere (Chamonix)

Grand Balcon Syd och Nord

Argentiere (Chamonix) 7 Juli 2012 Grand Balcon Syd och Nord

Sommarvandring i Argentiere (Chamonix) på Grand Balcon Syd och Grand Balcon Nord
Vi inledde dagens vandring med att ta Lognan liften i Argentiere upp till mellanstationen på 1972 m.ö.h. Längre upp på bergen låg det rätt mycket snö kvar men här nere vid mellanstationen var det fritt från snö.

Vandring från Argentiere till Les Bois - Grand Balcon Syd

Vi valde att följa pilarna/markeringarna mot Les Bois (som också är en liten by innan Chamonix) på Grand Balcon Syd. Det är helt otroligt vilka berg som omger hela Chamonixdalen. Det känns så storslaget och mäktigt att vandra här.

På vår väg mot Les Praz mötte vi mängder med vandrare (100-150 st) på väg uppför. Vi spekulerade i varför det var så många som valde att vandra uppför. Kanske den väg vi valt att vandra var väldigt ovanlig? Kanske hade alla ont i knälederna och valde att gå uppför eftersom det är skonsammare för knäna?

Svaret på gåtan med alla vandrare på väg uppför fick vi när vi kom fram till den lilla Alpstugan "Chalet de la Pendant". Alpstugan låg lite utanför vandringsstråket men vi promenerade fram till de som var vid stugan och frågade varför så många var på väg uppför berget.
Ägaren till markerna och alpstugan berättade att det just idag var en stor festdag för byn Le Lavanche. Idag är den dag då de hämtar hem alla getter uppe från bergstopparna och vallar dem ner till sommarbetet vid Chalet de la Pendant (1778 m.ö.h.). De vi mött på väg upp för berget var byborna med vänner. Det är tradition att man bär salt i säckar upp för berget till Chalet de la Pendant. Saltet är ämnat för getterna. Varje bybo bär minst upp en säck vardera på 3 kilo. Gammal som ung.

Ägaren bjöd oss på vin och bjöd även in oss att stanna och fira festligheterna tillsammans med byborna. Vi tackade mycket vänligt men bestämt nej till inbjudan. Om vi skulle tackat ja hade det inneburit en väntan på 2-3 timmar innan alla getter var på plats och festen kunde börja. Vi var ju här för att vandra....

Vi valde att vandra vidare genom skogen uppför berget mot utsiktsplatsen nedanför Glacier de la Mer de glace. Eftersom glaciären smält undan var det tyvärr inte mycket vi såg av glaciären från utsiktsplatsen. Här vid utsiktsplatsen åt vi vår lunch som vi tillagade på vårt stormkök (Primus). Dagens lunch blev pasta bolognese.

Efter att vi laddat kroppen med energi följde vi pilarna mot Les Bois. Det skulle ta oss ca. 20 minuter att vandra längs med floden ner till byn Les Bois.

Grand Balcon Nord tillbaka till Argentiere

Eftersom dagen ännu var ung och vi precis ätit lunch tog vi liften Flégère i Les Praz upp till mellanstationen på 1894 m.ö.h. för att sedan vandra Grand Balcon Nord tillbaka mot Argentiere.
Här, på denna sida dalen, hade vi hela tiden väldigt vacker utsikt mot Mt Blanc. Denna sida berget är mer "vilt" än den sida vi vandrade längs med under förmiddagen. Här slingrar sig stigarna upp och nerför berget. Eftersom det började lida mot sen eftermiddag var det inte så mycket folk i rörelse längs med stigarna längre.

Att vandra så här. Ensamma längs med en liten stig. Solen som värmer gott. En bra karta i handen. Vatten i ryggsäcken. Världens magnifikaste utsikt. Det är det som gör att man orkar med vardagen hemma resten av året. Det blev många "må-bra-bakgrundsbilder-till-datorn" tagna under denna vandring.

Strax innan vi skulle påbörja vår nedstigning mot Argentiere mötte vi fru Alpget som hittat något gott att äta längs med stigen. Hon var inte rädd av sig och bjöd på många fina bilder.
Vi valde att vandra ner mot Argentiere från det lilla kapellet som man kommer till om man vandrar längs med Grand Balcon Nord.

Stigen slingrade sig brant hela vägen ner till Argentiere där vår bil med camper stod parkerad.
I år var det verkligen skönt att ha campern att bo i eftersom det regnade varje kväll och natt under vår resa.

Här är dagens vandring utsatt på kartan (kartan kan du ladda ner nedan):