Skuleskogens Nationalpark - vandring med barn

Vandra med barn

Skuleskogen 2019 -

en vandring med barn

Vårt mål för dagen var Slåttdalsskrevan för att sedan äta lunch uppe på Slåttdalsberget. Därefter skulle vi gå ner till Kälsviken och bada innan vi vandrade tillbaka till Entré Syd. En rundslinga på ungefär 8 km,

Magiska dagar i Skuleskogens Nationalpark tillsammans med familjen

Jag har vandrat väldigt mycket. Flera hundra mil om året om jag ska vara helt ärlig sedan jag upptäckte vandring en höst 2003. Alla mina vandringar har tagit mig genom 16 länder. I sverige har jag avverkat ett par olika projekt där jag bland annat besökt Sveriges alla landskap 25 högsta punkter, alla Sveriges nationalparker och alla Sveriges ytterpunkter.

Sedan sommaren 2016 är jag bonusmamma till Sixten 10 år och Ida 14 år. Innan jag kom in i deras liv hade de hängt med sin pappa Fredrik på jakt men inte vandrat på vandringsleder något nämnvärt.

Sixten vill ofta och gärna att jag berättar om allt jag upplevt och han fascineras av äventyr och
skogen lika mycket som jag gör. Förra sommaren önskade sig Sixten ett klätteräventyr och nu, nästan på dagen ett år senare, har jag och min sambo Fredrik tagit med oss Sixten och Ida till Skuleskogens Nationalpark.

Perfekt rundslinga från Entré Syd

Vi kom fram till Entré Syd, Skuleskogen, lagom till kvällsmat. Det finns gott om parkeringar om man kommer fram till parkeringen på kvällen. Så har vi valt att göra de gånger vi varit här.

Vi har inga problem att parkera vår lilla husvagn, en TAB320 offroad. Iden sover vi alla fyra. Den har en 180 cm bred säng som bäddas ut på natten. Dagtid är det en stor soffgrupp, bord, ett kök och faktiskt en liten toa i husvagnen som har rinnande vatten, gasolvärme, gasolkök och ett batteri som driver all elektrisk utrustning. Vi startade vår vandring efter en mysig frukost utomhus.

Den dagen vi vandrade (början av aug 2019) var det 28 grader varmt. Stekande hett så vi svettades kopiösa mängder. Vatten går bra att dricka direkt från bäckar och sjöar i nationalparken.

Vandring till Slåttdalsskrevan

Vi valde först att gå upp på berget som ligger direkt till vänster om Slåttdalsskrevan. Där hade vi fantastisk utsikt ut över Höga Kustens alla små öar. Vi gick även fram till kanten för att kika ner i Slåttdalsskrevan uppifrån. En riktigt häftig utsikt.

Vandring genom Slåttdalsskrevan

Själva skrevan är helt magisk. Jätte höga väggar och lite fuktigt längst nere vid marken. Våra barn var helt lyriska när vi besökte skrevan. Sixten deklarerade högt att detta var den bästa dagen i hans liv!

Vandring upp på Slåttdalsberget via blå leden

Efter att vi besökt skrevan en rätt lång stund var det dags att vandra vidare längs med den blå leden för att komma upp på Slåttdalsberget där vi skulle äta vår lunch.

Vandring vidare ner till Kälsviken för bad

Efter en jätte god lunch vandrade vi vidare ner mot Kälsviken för att bada. Eftersom det var 28 grader i luften så slängde vi oss alla av oss kläderna och kastade oss i vattnet. Stranden var full med myror så vi hade lite problem sen när vi skulle ta på oss våra kläder igen. Sixten var trött och hungrig så hans humör var inte det bästa eftersom myrorna var så himla jobbiga.

Nere vid Kälsviken är det många barnfamiljer som väljer att tälta. Det är bara 1 km från Entré Syds parkering och här finns fint dass.

Sista biten tillbaka till Entré Syd - 1 km kvar

Från Kälsviken är det bara 1 km vandring till Entré Syd. Nu var benen lätta igen och alla vandra de på fort för att vi skulle komma fam till bilen och vår husvagn. Vi hade under vandringen bestäm oss för att sova vid en annan fin badstrand några km närmre Örnsköldsvik där Helena vandrat förbi längs med Höga Kustenleden vid en tidigare vandring.

Vid Entré syd finns dass och soptunnor men inget rinnande vatten. Tanken är nog att man kan hämta vatten från bäckar och sjöar i nationalparken.