Hälleskogsbrännan - Västerfärnebo

Vandra i Sverige

HÄLLESKOGSBRÄNNAN

STORA SKOGSBRANDEN 2014

Juni 2020 besökte vi Hälleskogsbrännan som ligger vid Västerfärnebo.

Helena, Fredrik, Sixten 11 år, Ida 15 år och Norma, tax, 6 år.

31000 besökare varje månad helt gratis! - stötta vandringstjejen.se - swisha bidrag 0709197185

Kommuner: Sala, Surahammar och Fagersta

Skyddat år: 2015

Areal: 6 420 hektar

Hälleskogsbrännan är en del av det område som drabbades av den stora skogsbranden sommaren år 2014. Här kan du på nära håll uppleva följderna av skogsbranden och se hur naturen återhämtar sig och livet återvänder. Det är både intressant och skrämmande att se hur dramatiskt naturens krafter har ändrat landskapet. Hälleskogsbrännan är värt ett besök året om. På vintern kan du ta en skidtur till någon av grillplatserna, eller titta på natthimlen en klar vinternatt i ett område där det inte finns några ljuskällor som lyser upp himlen.

Själva branden startade av en gnista från en skogsmaskin. Branden spred sig snabbt och nådde som mest en yta av 5000 fotbollsplaner. Man förberedde evakuering av Fagersta men man lyckades tillslut stoppa den.

Den 21 september 2016 invigde Svea­skog Ekopark Öjesjöbrännan på sin del av det brända området. Total yta av denna Ekopark är cirka 1 500 hektar. Sammanlagt har alltså cirka 8000 hektar av brandområdet på detta sätt fått permanent skydd, ett naturområde som kommer att uppvisa unika naturvärden under överskådlig tid.

2017 byggdes besöksanläggningen och stigarna vid Grävlingsberget.

Ladda gärna ner broschyren med karta här nere:

Vårt besök vid Hälleskogsbrännan

Vi kom in till Hälleskogsbrännan via Virsbo och entré skräddartorp. Just den dagen vi besökte brandområdet var det 28 grader varmt. Första varma dagen sommaren 2020.

Parkeringen vid Grävlingsberget

Själva anläggningen och parkeringen med stigar, utsiktstorn och eldplatser byggdes 2017.

Vi tog sikte på den stora huvudparkeringen vid Grävlingsberget. Här vid parkeringen finns dass och ett par olika eldplatser. En vid södra parkeringen, en vid norra och en uppe vid uteklassrummet vid utsiktsplatsen. Parkeringen är stor och har även speciell parkeringsplats för buss. Vid södra lägerplatsen finns en "balans-orm" där barnen kan lika "inte stöta vid marken".

Vi passade på att ta en fika vid vår husvagn innan vi gav oss iväg till utsiktstornet. Här vid parkeringen hade vi tänkt att stå för natten. Men, eftersom det var 28 grader varmt, så ville vi och barnen hitta en badplats där vi kunde svalka oss till kvällen. Mer om det längre ner......

Utsiktstornet vid Grävlingsberget

Man kan ta sig ända fram till utsiktstornet på Grävlingsberget med rullstol och barnvagn. Precis där vandringen börjar finns ett högt uteklassrum. Under uteklassrummet finns en grillpalts och i kanten av klassrummet dass och ett vedförråd. Vid uteklassrummet finns ett par skyltar som berättar om själva branden och hur den startade.

Tänk så lätt en stor skogsbrand kan uppstå. En person omkom i branden som var stor som 5000 fotbollsplaner. Hela vägen upp till utsiktstornet finns informationsskyltar om hur skogen påverkats och hur den kommer att utveckla sig de närmsta 100 åren.

Utsiktstornet

Uppe vid utsiktstornet ser man bränd skog så långt ögat når. Vi alla blev verkligen berörda av vad vi såg och fick oss en tankeställare. Barnen tyckte att utsiktstornet och hela platsen med all information var jätte häftig.

Vandring längs med Hällestigen

I södra änden, precis där "ormen med inte-stöta-vid-marken-banan" och bänkar/bord är, börjar Hällestigen. Den är bara 750 meter lång och går i en rundslinga som avslutas norr om parkeringen. När vi var där hettade solen med sina 28 grader. Det var varmt och man kände sig rätt utsatt när man gick i den brända skogen. Det var lätta att tänka sig hettan och elden för de som arbetade med att släcka branden.

Elden hade ordnat fina skulpturer av brända träd längs med stigen.

Även här, längs med denna stigen, fanns en eldplats med ett eget vedförråd.

Eldplatsen norr om parkeringen

När vi kom ut på grusvägen efter att vandrat Hällestigen så kom vi rakt på den norra eldplatsen. Här fanns en vedklyv lämplig för barn. Sixten, 11 år, blev eld och lågor. Han högg ved i 30 minuter innan de andra började undra vart han och jag tagit vägen. De ville vidare till bad.

Vidare för bad - Paradisbadet

Efter vårt besök vid Hälleskogsbrännan for vi vidare för bad vid Paradisbadet. Det är ungefär 20 minuters bilfärd från stora parkeringen till badet. Vi hade först tänkt övernatta vid parkeringen på Grävlingsberget men 28 graders värme gjorde att vi beslutade oss för att uppsöka badet och sova där istället.

När vi kom fram stod redan en husbil på parkeringen. Kopplade från vår husvagn så vi endast tog upp två parkeringsplatser. Så brukar vi göra när vi är ute med husvagnen. På så sätt skapar vi oss en liten "gård/sittplats" genom att ställa bilen en liten bit från husvagnens dörr.

Badet var varmt och för ovanlighetens skull var mamma Helena först i plurret. Det brukar aldrig hända men mamma har bestämt sig för att i år är året då hon slutade tveka och bara hoppar i.

Vid badet fanns omklädningsrum, eldplats, papperskorgar och dass. Eftersom vi har allt vi behöver som kylskåp, spis och rinnande vatten i vår husvagn så klarar vi oss bra om det bara finns ett dass där vi sover för natten. Vi har en toa i husvagnen men det är inte så bekvämt att sätta sig på den när det inte finns en dörr till resten av vagnen.

På kvällen grillade vi kött men potatissallad och bea. Gott! Efter maten spelade vi kort ute länge. Det var en så varm och skön sommarkväll, så som det bör vara.

I Hälleskogsbrännan finns 10 besöksmål

De platser nedan markerade med grönt var de vi besökte.

• Acktjärnen: En skogsväg leder till Acktjärnen, där det finns en grillplats.
  • Björktjärnen: En stig som leder till Björktjärnen, där det finns en grillplats.
  • Brandstigen: En stig som leder över hygget och i skogen där skogsbranden startade. Efter vägen finns grillplatser. Stigen går vidare in i naturreservatet Fermansbo urskog.
  • Bäverstigen: En stig för barn som ligger precis intill bilvägen till Grävlingsberget.
  • Gottriksstigen: En stig som leder till en gammal sågverksplats.
  • Grävlingsberget: Huvudbesöksplatsen med stigar, utsiktstorn, toalett, uteklassrum och grillplats. Du kan ta dig fram till utkikstornet med rullstol och barnvagn, men inte upp i tornet.
  • Hällestigen: En stig som går genom den branddrabbade skogen. Stigen startar parkeringen vid Grävlingsberget (södra delen).
  • Kolningsplats: Här kan du se en kolbotten och rester av en gammal kolarkoja intill vägen.
  • Stjärnskådning: Här finns det bänkar som är anpassade för att titta på natthimlen.
  • Uvstigen: En brant stig genom brunnen och obrunnen skog.

Hitta hit:

Hälleskogsbrännan ligger 1,5 mil väster om Sala, 1,5 mil sydost om Fagersta och 1,5 mil norr om Surahammar. Det finns tre olika entréer: Hörnsjöfors, Skräddartorp och Seglingsberg.

Vi körde in via Virsbo och entré Skräddartorp.