Argentiere (Chamonix), Petit balcon syd & Nord

Argentiere (Chamonix)

Petit Balcon Syd och Petit Nord

5 Juli 2012

Längd: 9 km (Petit Balcon Nord och Petit Balcon Syd).
Start: Argentière (en by strax innan Chamonix)
Svårighetsgrad: Mycket lätt vandring

Så var det äntligen dags för vår årliga resa ner till Alperna. I år tog vi sikte på Chamonix i Frankrike. Här har vi varit en gång förut (2005) men vi kände nu att vi inte gjort allt man kan göra och se runt Mt Blanc.

Det var med stor lättnad vi lämnade ett grått och regnigt Stockholm för att ta oss alla mil genom Sverige, Danmark, Tyskland och Schweiz. Det rådde en elektrisk laddning inne i bilen och våra förväntningar var skyhöga. Vi samtalade om sol, värme, toppbestigningar och mäktiga vyer under vår resa genom Europa. Thomas trampade gasen i botten på vår nya fina Nissan.....eller ja, så gott det nu går att trampa gasen i botten med en camper placerad uppe på flaket. Vi höll ca. 130 km/h genom Tyskland. Det visade sig vara den fart som passade bäst för bilen och campern.
På vår resa ner stannade vi till vid vackra Genevesjön.

Vi var framme i MtBlanc dalen på eftermiddagen, dag två, på vår resa. Det hade regnat hela vägen ner genom Europa men som genom ett magiskt under slutade det att regna så fort vi stannade bilen i Argentiére.

Molnen låg tunga över bergen så några toppar gick inte att se ännu. Vi hade tagit med kartan vi köpt 2005 och nu, när klockan passerat lunch, tittade vi ut en lämplig lite lägre lätt vandring att göra. Valet föll på "Petit Balcon Nord och Petit Balcon Syd" med start och mål i Argentiére (en liten by strax innan Chamonix).

Det vi gillar bäst med att vandra i Alperna är hur lederna är skyltade. Här skyltar man inte med hur långt avstånd det är till målet. Här skriver man hur lång tid det tar att vandra till slutmålet. Det är toppen! Står det att det tar 2 timmar och 20 minuter så gör det också det. Om man är en snabbvandrare så kan det gå lite fortare men annars är det ungefär lagom vandringstempo som gäller för att hålla tiden de skriver.

Denna led (Petit Balcon Nord) går en liten bit upp på bergskanten men inte så högt upp så att all sikt försvann. Här hade vi precis lagom utsikt ner över byarna vi passerade. På denna sida berget är det rätt öppet jordbrukslandskap.

Vi valde att gå ner i byn som heter Le Lavancher för att ta oss över floden och sedan upp till Petit Balcon syd. På denna sida berget är det mer skogsvandring innan leden går ner i byn Argentiére.

Totalt är denna vandring ca. 9 km lång. En precis lagom eftermiddagstur enligt oss.

Vi avslutade vår vandring med en obligatorisk öl vid restaurangen i Argentiére.