April 2013

En utenatt i månaden under ett år 2013

April - Valborgsfirande längs med Sörmlandsleden

Valborgsfirande i tält vid en sjö i en skog inte allt för långt från Stockholm

Så var det dags för april månads tältning i vårt projekt "Adventure Nights 2013".
Eftersom Helena har sin icke opererade korsbandsskada så testar vi vad hennes knä klarar av. Att åka slalom funkade med ett stabilt och bra stöd. Nu var det dags att se vad hennes knä klarar av med ett betydligt mindre, lättare och smidigare stöd. Att vara flitig och envis med mycket rehab träning ger resultat!

Denna gång tog vi sikte på Horssjön som ligger längs med sörmlandsleden, etapp 12. Vid sjön, ungefär 250 meter från leden finns ett jätte fint vindskydd. Det bästa och strategiska med detta val var att man kan parkera längs med en liten skogsväg och sedan har man bara 1,5 km vandring fram till vindskyddet. Det passade oss perfekt med tanke på Helenas knä och att vi valde att åka ut till vindskyddet sent på eftermiddagen för att kunna fira valborgsmässoafton. Egen eld är toppen!

På vår väg mot vindskyddet passerade vi vedlåren som var väl fylld. Vi tog med så mycket Thomas orkade bära för att Helena skulle kunna starta elden under tiden som Thomas gick ännu en vända för att hämta mer ved.

Väl framme vid vindskyddet kom en störtskur. Vi korkade upp vår flaska vin och tog en mugg var under tiden vi njöt av tystnaden och på att regnet skulle upphöra.
Jo vin har vi med. Det har vi faktiskt nästan alltid. Vi är ju livsnjutare!!!
Regnskuren blev inte långvarig och vi fick fart på elden. Vinden avtog också och vi fick en mycket mysig kväll vid sjön och elden.

Frukosten dagen efter var precis lika mysig som kvällen!
Väl här vid Horssjön upptäckte vi att de dragit en ny liten rundslinga runt sjön, 5 km. Precis lagom för en förmiddagstur innan det var dags att åka hem för att kolla om huset stod kvar där hemma (vi har ju trots allt två tonåringar kvar hemma).
Mer om den rundslingan kommer i nästa blogg!
Att fira valborg så här i naturen är något vi verkligen kan rekommendera alla att göra!

Sörmlandsleden

En uppmaning till dig som tänker ge dig ut och vandra på Sörmlandsleden. Bli medlem i föreningen! För 150,-/år får du tillgång till hela ledsystemet med topografiska kartor som går att skriva ut om och om igen.
Förutom att du får tillgång till kartorna så stödjer du det ideella arbete etappskötarna lägger ner så att de kan hålla alla vindskydd och rasplatser fina - www.sormlandsleden.se
Hjälp till att hålla Stockholms finaste vandringsled i toppskick!

Blå Stigen 5 km Rundslinga Sörmlandsleden

Betyg 5
GPS Koordinater: N5905813, E17024059
Svårighet: Något kupperad
1 maj 2013 vandrade vi denna

När vi genomförde vårt projekt "Adventure Nights 2013" i april hittade vi en ny och jätte mysig rundslinga.
Vandringsleden går utmed Lilla Horssjön på etapp 12 av Sörmlandsleden. Eftersom vi sovit över vid Lilla Horssjön började vi vår vandring här ifrån. Vår bil stod parkerad ute vid den lilla skogsvägen och från den och hela rundslingan runt är det 5 kilometers vandring i kuperad terräng.
För Helena blir denna vandring som ett test för vad kroppen klarar av. Förutom sin korsbandsskada har hon även uttänjda ledband i högerfoten samt ett ledband som troligtvis är av i höger handleden (magnetröntgen av handen skall göras inom en vecka). Konditionen för fru Traneving har verkligen sett bättre dagar men även det kan man träna upp igen. För att inte snubbla och skada sig ännu mer använder Helena stavar att hålla balansen. Med en så pass skadad fot och knä blir det lite vingligt ibland......
Innan vår vandring började åt vi god frukost och njöt länge av det fina vädret.
Bitvis är denna stig väldigt kuperad och det gäller att hålla tungan rätt i mun för att se upp så man inte ramlar.
Leden går vackert längs med tre olika sjöar.
När vi följt Trönsjön en bit svänger leden brant uppför och tar oss upp till en utsiktspunkt. Här tar vi en paus för att njuta av utsikten.
Leden är väl markerad med blå prickar och kan varmt rekommenderas som en kortare vandringstur.