Zinal - Glacier de Moiry

Vandra i Schweiz

Betyg 3 - 1 timme T/R - 2 km - Lätt vandring

Så var det dags att flytta på oss till en ny dal i Schweiz. På förmiddagen strack vi från Leukerbad och var framme i Zinal lagom till 11.30. Helt plötsligt hade vi lämnat tyskspråkiga schweiz och stigit in i franska schweiz. Här har de lunchstängt i samtliga affärer och hos turistbyrån. Vi hade tur och lyckades skaffa kartor och information innan de stängde för lunch, 12.00 - 14.00.

Vi bestämde oss för att ta bilen till Lac de Moiry där man har direkt kontakt med Glacier de Moiry. Det var dags att ta det lite lugnare en dag. Helenas knä hade tagit stryk av att gå ner för Gemmipass och behövde ordentlig vila för att orka med ännu en veckas vandring.

Vi tog bilen ända fram till parkeringen vid änden av Lac de Moiry. Där finns det en liten kiosk där man kan handla kaffe och suvenirer. När vi stod där och fixade med vår packning hörde vi plötsligt några som pratade svenska. Självklart tog vi kontakt direkt. Det visade sig vara en man och en kvinna från Kalmar på vandring längs med leden som går från Chamonix till Zermatt.

Vi tog en kopp kaffe och satte oss ner och pratade en stund. Mannen och kvinnan berättade att de planerat att vara ute på leden i 12 dagar, hade tagit flyget till Zürich och tåg till Chamonix. De var nu på väg till en hytta där de skulle sova för natten men var lyckliga att kunna köpa en kopp kaffe och några chokladkakor innan stigningen började. De berättade att leden var betydligt tuffare än de räknat med samt om ett parti där man var tvungen att klättra på lodräta stegar 300 meter rakt upp längs med bergväggen. Då skall man betänka att de hade full packning. Visserligen vandrade de "sydländskt" dvs. utan tält och sov i hyttor men ändå, packning med diverse mat, dricka och kläder. De sa också att de hade inhandlat säkerhetsselen och rep för att kunna säkra vid svåra passager som vid stegpassagen. Kvinnan i sällskapet och Helena samtalade lite smått om hur osäkert och högt det känns ibland. Höga höjder, dåliga stigar, avsaknad av säkerhetsvajrar osv. De enades om att det är helt OK att vara rädd ibland. Man behöver inte vara tuff jämt.

Vi skulle som sagt ta det lugnt idag och efter kaffe och trevlig pratstund gick vi vidare längs med Lac de Moiry ända fram till kanten av Glacier de Moiry.

Här skulle man egentligen kunna gå runt om men som brukligt med glaciärer är förändring dess normaltillstånd. Stigen var raserad så det var bara att vandra tillbaka samma väg igen. Gjorde inget idag eftersom Helena hade så ont i knät.

Vi tog oss tillbaka till Zinal och letade upp en bra lägerplats precis vid "Barbecue" området. De här Barbecue områdena är det bästa med Schweiz. Här kan man alltid övernatta om man är lite försiktig, dvs. sätter upp tältet när det mörknar och tar ner det tidigt på morgonen. Nu sover ju vi i vår bil men vi var inte ensamma om att sova här. En natt var det en schweizisk kvinna i ett tält, ett par från polen i ett tält och en familj från Schweiz i ett annat tält.

Här är en länk till en bokhandel där man kan köpa boken om att vandra från Chamonix till Zermatt:
www.amazon.co.uk/gp/product/1852845139?ie=UTF8&tag=chamonixnet0c&linkCode=as2&camp=1634&creative=6738&creativeASIN=1852845139