Bohusläns Tak

Klassificering: Lätt
Avstånd: 4 km tur och retur slinga
Höjdskillnad: 114 m

Vi besökte Bohusläns högsta punkt, Björnerödspiggen, 222 möh, den 18/10 2014.
Bra parkering längs med Bohusleden finns i Krokstrand.

Om man kommer från Skee och kör in i den lilla byn Krokstrand finns parkeringen på höger sida precis vid en etappskyllt för Bohusleden.

Vägen upp mot toppen börjar ungefär 20 meter upp i backen och är väl skyltad med en blå vägvisare upp mot toppen. Man behöver inte vara orolig att gå fel eftersom man följer Bohusleden hela vägen upp på toppen.

Vi hade väldig otur med vädret när vi besökte toppen. Det regnade i omgångar och över toppen låg ett lock av moln så utsikten var väldigt dålig (läs obefintlig).

På toppen ligger ett jättelikt bronsåldersröse som är ca 3000 år gammal.
Här finns också ett fint vindskydd och ett utkikstorn i mycket gott skick.
Vi passade även på att ta en chache när vi besökte toppen. Vi la själva ut en egen cache en bit från toppen (det måste vara 300 meter mellan alla cacher) i vår serie geocacher "peak of sweden".

Längs med vandringen upp och ner till/från toppen passeras en stor häll där det var markerat med små rösen för att hitta vägen. Man passerar även ett antal nedlagda stenbrott med stora fina stenblock.

Eftersom vädret inte var det bästa stannade vi ingen längre stund på toppen utan skyndade oss ner för att sedan köra hela vägen hem till Hässelby.

Bra att veta: Platsen kan inte nås med barnvagn eller rullstol

Köranvisning:
1. Kör E6 norrut mot Oslo. Tag avfart Skee på höger sida.
2. Sväng höger precis före Statoil-macken.
3. Efter 300m, sväng vänster vid skylt mot Skee kyrka.
4. Kör förbi kyrkan. Sväng höger vid skyltar mot Krokstrand (13km) och Håvedalen (11km).
5. Efter 1500m, sväng vänster vid skylt mot Krokstrand (12km).
6. Efter knappt 8km delar sig vägen som ett V i samhället Flåghult. Tag vänster. Du har nu sjön Flåghultstjärnet på vänster hand.
7. Följ vägen norrut mot Krokstrand och Björneröd. Efter knappt 3km passeras ridskolan Björnerödsgården på höger sida. Efter ytterligare 400m finns en liten parkering (med plats för två bilar) på höger sida och en anslagstavla märkt Bohusleden. Parkera här om möjligt.

Led:
Stigen upp till Björnerödspiggen börjar 20m längre upp i backen och är tydligt skyltad med en blå skylt precis vid infarten till en privat tomt. Stigen mot toppen är tydligt markerad och man följer Bohusleden upp/ner till toppen. Orange markeringar på träd och stenar.

På toppen:
På toppen finns ett röse, en rastplats med grill och ett två-vånings utkikstorn i mycket gott skick.