Nipfjället Runt - Idre Fjäll
Vandra i Dalarna

Sommaren 2005 vandrade vi Nipfjället Runt

(förr kallades toppen för Molnet)

Idre.

Rundtur - 17 km - Lätt vandring

Med på vandringen var förutom Helena och mitt ex Thomas var Tobias 14 år, Rasmus 13 år, Jesper 12 år och Amanda 9 år.

Dag1

Vi började vår vandring vid Nipstugans parkering på Nipfjället och gick mot Ulandsstugan.
Väl framme vid Ulandsstugan hade vi en härlig paus med bus och lek samt att vi skrev in oss i loggboken.

Vi fortsatte förbi Ulandsstugan och rundade Molnets baksida där vi hade jätte fin utsikt mot kalfjället.

Efter ca. 1 mils vandring var vi framme vid vår övernattningsplats vid Slagebäckkojan där det tyvärr var fullt med knott (tur att alla hade mygghattar).

Amanda lyckades skrapa upp sin fot när hon lekte runt Slagebäckskojan. Det blödde rejält så omplåstring av fot är det som syns på första bilden nedan.

Barnen var väldigt inne i Star Wars och Sagan om Ringen. De lekte olika scener från filmerna och hittade på egna dueller och vapen. På 6:e bilden ser du Amanda hålla i ett "svärd". På 8:e bilden ser du fullt krig.

Dag2

Thomas och Jesper inledde dagen med en toppbestigning medan vi andra packade tält och ryggsäckar.

Vandringen tillbaka till Nipfjället och Nipstugans parkering gick utan bekymmer och vi var framme på e.m.

Vi åt lunch vid Nipstugan på Nipfjället innan vi åkte tillbaka till vår stuga på Idre Fjäll.
På väg tillbaka till stugan mötte vi ett par renar.

På kvällen gick några i familjen höghöjdsbanan och några klättrade på klätterväggen.

Karta och Länkar:

www.idrefjall.se Karta över Rundturen runt Nipfjället samt en karta över Idrefjällen kan du ladda ner här nere.