Äventyr med barn
Gör det inte så svårt och var beredd att ändra dina planer

Barn gillar att vandra! Lägger du upp vandringen på ett kul sätt kan barnen gå nästan hur långt som helst. Din roll som friluftsförälder ändrar förutsättningarna för dig som utemänniska. Skruva ner tempot och släpp tidigare mål och ambitioner. Gör dagsturer från ett vandrarhem, fjällstuga eller fjällstation - eller skapa ditt eget camp och tälta på fjället. Gå tillsammans med barnen, inte bakom eller framför.

Extra tid är nyckeln till en lyckad tur. Då slipper ni bli stressade av att det börjar mörkna eller att sträckan är för lång. 

Ta många pauser för att orka hela dagen! Gör ett eget vindskydd, grilla eller passa på att bada i en fjällsjö. Det kan också vara en god idé att dela upp dagen i två utepass. Gå in och laga lunch eller ät i restaurangen på fjällstationen om det finns en sådan.

Ta med ett terränganpassat gosedjur som får bli både matat med frystorkad mat och smutsigt av lek eller låt barnen ta med en kompis. Är barnen stora nog att hantera kniv kan de tälja en vandringsstav till sig själva. Det kan också vara ett roligt projekt på kvällar och raster under hela vandringen.

Det är viktigt att du har energi även om alla andras har tagit slut. Din kunskap och dina erfarenheter som friluftsmänniska gör att du lättare kan hjälpa andra. Om du håller på att tappa motivationen, ta en paus, fika, bada eller låt barnen leka en stund. 

Från 5 till 6 års ålder brukar barnen fixa att gå själva. Hur långt och hur fort de går är förstås helt individuellt, men räkna med en till tio kilometer beroende på humör. Utan krav på distanser lär ni er vara ute tillsammans. En dålig dag med hunger, dåligt väder, förkylning och myggbett går det långsammare. Lägg därför mycket tid på lekar, skoj och gott fika.

Utgå från ett basläger och gör korta dagsturer för att se hur det går. En frisk och pigg sjuåring som vandrat tidigare fixar oftast en dagsetapp mellan stugorna i fjällen som är cirka 15 kilometer. Se till att de bara bär en liten ryggsäck med lätt packning.

Mycket av maten du lagar hemma går att laga ute. Potatismos, pasta, ris och såser finns i torkade format även i en vanlig matbutik. Skala bort alla onödiga förpackningar, mät upp och skriv instruktioner direkt på påsarna så slipper du både skräp och vikt. Kom ihåg att ta med kryddor och annat som får maten att smaka mer, som torkad lök eller riven parmesan.

Släpp alla krav på kostcirkeln och se till att det finns säkra kort som gör att barnen får i sig energi. Mellanmål, snacks och humörhöjare i farten är viktigt. Ha med dig rikligt med nötter, russin, kex eller choklad. Det går åt mer när du är i farten hela tiden. Pulversaft eller brustabletter med smak är bra att ha i väskan.